Wypożyczalnie samochodów cieszą się dzisiaj popularnością większą niż kiedykolwiek wcześniej. Wydawać by się zatem mogło, że firma tego typu jest wręcz skazana na sukces. Jednak to niekoniecznie prawda. Duży popyt na usługi tego typu wywołał równie dużą podaż. Wypożyczalni jest dzisiaj bardzo dużo. Ogromna konkurencja sprawia, że niezbędna jest skuteczna reklama, aby wypożyczalnia aut mogła odnieść sukces. Na czym powinna ona polegać?
Zbilansowana kampania reklamowa wypożyczalni aut
Niewątpliwie reklama wypożyczalni samochodów powinna zawierać różne elementy. W tym przypadku zwykle nie można całkowicie zrezygnować z reklamy w przestrzeni publicznej. Banery czy ulotki zdają się niezbędne, ze względu na specyfikę klientów, którym firmy wynajmujące pojazdy oferują swoje usługi. W dużej mierze są to osoby po raz pierwszy odwiedzają dane miasto czy nawet państwo, w którym znajduje się wypożyczalnia. W wielu przypadkach rozpoczynają one poszukiwania samochodu dopiero po dotarciu w dane miejsce. Oczywiście wielu z nich rozpoczyna je w internecie. Jednak otrzymanie ulotki lub zobaczenie baneru może sprawić, że dalsze poszukiwania, w sieci czy gdziekolwiek indziej, będą zbędne. Kluczem do sukcesu marketingu w przestrzeni publicznej jest przygotowanie atrakcyjnych materiałów reklamowych, ale przede wszystkim ich ekspozycja w odpowiednich miejscach. Odpowiednie będa na przykład:
- lotniska,
- dworce autobusowe,
- dworce kolejowe,
- pociągi.
W każdym z wymienionych miejsc codziennie pojawia się mnóstwo turystów oraz podróżujących biznesmenów. Stanowią oni potencjalnych klientów większości wypożyczalni samochodów. Warto jednak zauważyć, że nie każdej wypożyczalni. Niektóre firmy tego rodzaju posiadają zupełnie inne grupy odbiorców. Mowa na przykład o wypożyczalniach oferujących luksusowe pojazdy do ślubu czy na inne specjalne okazje. W ich przypadku reklama w przestrzeni publicznej również może być przydatna, jednak o wiele ważniejsza wydaje się promocja w internecie. Większość potencjalnych klientów właśnie w internecie szuka tego typu usług, a nawet jeśli trafią na nie poza siecią, później porównują oferty. Rzecz w tym, iż zwykle nie czują oni pośpiechu i mają czas na dokonanie właściwego wyboru. Omawiana wcześniej grupa odbiorców w postaci osób obecnych na lotniskach czy dworcach zwykle podejmuje decyzję szybko, często decydując się na pierwszą firmę, na którą trafią. Dlatego w ich przypadku ulotki i banery mają większe znaczenie. Jednak również wypożyczalnie kierujące ofertę do tego typu klientów powinny na pierwszym miejscu postawić marketing internetowy. W końcu wielu podróżnych również szuka wypożyczalni w sieci, a poleganie na samej reklamie zewnętrznej nigdy nie przynosi pożądanych rezultatów. Innymi słowy, reklama zewnętrzna może się przydać każdej wypożyczalni, a dla niektórych jest wręcz niezbędna. Jednak reklama w sieci to absolutna podstawa dla wszystkich firm oferujących wynajem samochodów. Dlatego też w dalszej części tekstu zajmiemy się już tylko promocją wypożyczalni aut w internecie.
Przemyślane pozycjonowanie wypożyczalni aut
Reklama w internecie może przybierać wiele form. Jednak obecnie absolutną podstawą jest pozycjonowanie. Niemniej w przypadku wypożyczalni samochodów powinno być ono szczególnie dobrze przemyślane. Dlaczego? Otóż wypożyczalnie są bardzo zróżnicowane. Dobieranie fraz kluczowych powinno uwzględniać specyfikę danej firmy i jej grupy odbiorców. Rzecz w tym, aby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań, które zapewnią wysoką konwersję. Pozycjonując na nieprawidłowe frazy, być może uda się nam osiągnąć wysokie pozycje, ale nie będzie to skutkowało wzrostem sprzedaży usług. Na stronę będą bowiem trafiali klienci w rzeczywistości zainteresowani innego rodzaju ofertą. Zatem rozpoczynając pozycjonowanie strony wypożyczalni, dobierając frazy, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
- Profil firmy – należy wziąć pod uwagę, jakimi samochodami dysponuje dana firma, na jaki okres wypożycza pojazdy, w jaki sposób realizuje usługę itd. Przykładowo, wypożyczalni aut oferującej jedynie samochody osobowe, nie będziemy pozycjonować na frazę “wynajem aut dostawczych”, a dla firmy oferującej tylko wynajem krótkoterminowy nie wybierzemy frazy “najem krótkoterminowy samochodów.”
- Cennik – oferujesz wynajem samochodów luksusowych? W takim razie do pozycjonowania wybierzemy frazy wpisywane przez osoby, które dysponują wyższym budżetem. W takim przypadku nie ma sensu korzystanie z frazy “tani wynajem samochodów”, ponieważ użytkownicy wpisujący tę frazę nie będą zainteresowani Twoimi usługami.
- Obszar działalności wypożyczalni – jeśli prowadzisz wypożyczalnię działającą lokalnie, na terenie miasta czy czy powiatu, należy wziąć to pod uwagę wybierając frazy kluczowe Wypożyczasz samochody tylko w Warszawie? Zatem warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne. Poza frazami ogólnymi, wykorzystamy również takie, jak: “wypożyczalnia aut Warszawa”, “wynajem samochodów Warszawa” itd. Wypożyczalnie oferujące wynajem na lotniskach warto pozycjonować również pod ich lokalizację. Przykłady tego typu fraz to: “wynajem aut Kraków Balice”, “wypożyczalnia samochodów Warszawa lotnisko Chopina” itd. Jeśli działalność na danym terenie to tylko część Twojej oferty, również warto zastosować pozycjonowanie lokalne, jednak nie będzie wtedy ono głównym obszarem naszych zainteresowań podczas dobierania fraz kluczowych.
Marketing wypożyczalni samochodów a strona internetowa
W ramach promocji wypożyczalni aut szczególną uwagę należy poświęcić jej stronie internetowej – zarówno aspektom technicznym, jak i wizualnym. Kwestia przejrzystości witryny wydaje się być oczywista. Im łatwiej korzysta się z danej strony, tym większe prawdopodobieństwo, że klient doprowadzi transakcję do końca. Jasno przedstawiony, dobrze widoczny cennik, prosty proces zamawiania pojazdu i ciekawy design strony to kwestie kluczowe. Konkurencja jest duża, przez co dość łatwo zniechęcić użytkownika, świadomego, że jest wiele wypożyczalni, z których może skorzystać. Jednak wizualny aspekt strony to jeszcze nie wszystko. W kontekście skutecznego marketingu duże znaczenie mają również inne czynniki związane ze stroną internetową wypożyczalni samochodów. Poniżej wymieniamy te najważniejsze, a w dalszej części tekstu pokrótce omawiamy każdy z nich.
- dopracowanie witryny od strony technicznej,
- dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- zastosowanie na stronie fraz kluczowych i linkowania wewnętrznego,
- blog firmowy.
Prace techniczne nad stroną internetową
Co wspólnego mają reklama i prace informatyczne na stronie internetowej? Otóż im lepiej dopracowana witryna, tym wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Algorytm Google docenia strony, które działają płynnie, a pliki które się na niej znajdują są niewielkich rozmiarów. Warto zatem przyłożyć się do takich kwestii, jak kompresja plików czy kodowanie podstron. Nie bez znaczenia jest również skracanie adresów URL podstron. Wszystkie te działania wykonujemy w celu optymalizacji strony pod wyniki wyszukiwań, jednak to nie jedyny powód. Im lepiej dopracowana technicznie strona, tym sprawniej działa, co przekłada się na większe zadowolenie użytkowników.
Responsywna strona internetowa lub strona mobilna
Jak już wcześniej wspominaliśmy, dużą część klientów wielu wypożyczalni aut stanowią osoby będące w podróży. Najczęściej szukając samochodu na wynajem, korzystają one ze smartfonów. Poza tym nawet ludzie mający dostęp do komputerów, często wolą korzystać z urządzenia mobilnego. W ostatnich latach zastępowanie komputera smartfonem to bardzo wyraźny trend. Dlatego też strona wypożyczalni powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych, aby przeglądanie jej z poziomu smartfona czy tabletu było wygodne i umożliwiało łatwe zamówienie pojazdu. Ponadto dostosowanie witryny do sprzętu mobilnego jest doceniane przez algorytmy Google. Mamy zatem do wyboru dwa rozwiązania. Pierwsza z nich to stworzenie strony responsywnej, czyli takiej, która dostosowuje się do wymiarów i specyfiki urządzenia, na którym jest przeglądana. Można również stworzyć alternatywną wersję strony, wyświetlaną tylko na urządzeniach mobilnych.
Frazy kluczowe i linkowanie wewnętrzne
Podstawowym działaniem w ramach pozycjonowania jest dobór fraz kluczowych, a następnie umieszczenie ich między innymi na stronie wypożyczalni. Warto pamiętać, że frazy powinny pojawiać się na wszystkich podstronach. Należy dobierać je pod kątem oferty znajdującej się na danej podstronie. Algorytm Google docenia również linki wewnętrzne. Rzecz w tym, aby na poszczególnych podstronach zamieszczać linki do innych podstron. Warto wykorzystać do tego blog firmowy, poprzez promocję oferty w artykułach powiązanych tematycznie z daną usługą. Przykładowo, pisząc o samochodach ciężarowych, w artykule można zamieścić link do podstrony z ofertą wynajmu tego typu pojazdów.
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Jak już wspomniano, blog firmowy warto wykorzystać do linkowania wewnętrznego. Jednak to nie jedyny powód, dla którego założenie bloga to dobry pomysł. Służy on również do uzupełniania witryny frazami kluczowymi. Ponadto, regularne zamieszczanie artykułów oznacza pojawianie się na stronie coraz to nowych treści. Google natomiast docenia aktywność na stronie i świeże treści. Poza tym interesujące teksty na blogu mogą przyciągnąć wiele osób zainteresowanych motoryzacją. Być może nie od razu dokonają oni transakcji, jednak poznają markę i z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z usług w przyszłości. Ponadto specjalistyczne artykuły to doskonały sposób, aby przedstawić swoją firmę jako profesjonalną, a zatem godną zaufania.
Reklama wypożyczalni samochodów poza witryną firmową
Czynności wykonywane na stronie firmowej mogą dać duże korzyści i niewątpliwie są kluczowe. Jednak nie można na nich poprzestać. Istotna jest koordynacja działań na stronie z tymi podejmowanymi poza nią. Reklama wypożyczalni aut wymaga następujących działań w internecie:
- Link building – kluczowym działaniem w ramach pozycjonowania strony internetowej jest link building. Nie chodzi tylko o linkowanie wewnętrzne, o którym była mowa powyżej, ale również o linki zewnętrzne. Powinny się pojawiać się w otoczeniu treści tematycznie zbliżonej do profilu działalności pozycjonowanej strony oraz fraz, pod które prowadzimy pozycjonowanie. Algorytm Google bierze pod uwagę liczbę linków zewnętrznych oraz ich jakość, ocenianą między innymi na podstawie wspomnianej treści oraz prestiżu witryny, na której zamieszczono link.
- Kampania Google Ads – płatne reklamy wyświetlane na rozmaitych stronach w internecie oraz linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania to doskonałe uzupełnienie kampanii reklamowej wypożyczalni aut. Wyniki tych działań nie są tak spektakularne, jak pozycjonowania organicznego, jednak umożliwiają istotne zwiększenie ruchu na stronie i to niewielkim kosztem.
- Działania w mediach społecznościowych – profil firmowy to podstawa w dzisiejszym marketingu. Interesujące posty przyciągają uwagę obecnych i potencjalnych klientów. Istotnym aspektem jest również kontakt przez komunikator oraz odpisywanie na komentarze. To doskonały sposób na nawiązanie relacji z klientami. Warto również wykorzystać Facebook Ads, czyli płatne reklamy na Facebooku.
Profil firmowy w Wizytówkach Google
Obecność firmy w Wizytówkach Google oznacza również widoczność w mapach, co przekłada się na wzrost popularności danej wypożyczalni. Wiele osób szuka usług właśnie przez mapy czy też po prostu w swojej okolicy. Jednak to nie jedyny powód, dla którego warto stworzyć profil swojej firmy. To również szansa, aby dostarczyć potencjalnym klientom informacji na swój temat. Numer telefonu, dane teleadresowe, opis firmy – zamieszczenie tego typu danych zwiększa szansę na zachęcenie użytkownika do skorzystania z Twoich usług. Ponadto, w Google istnieje również możliwość pozostawienia opinii i ocen poszczególnych usługodawców. Jeśli świadczysz usługi na wysokim poziomie, pozytywne opinie pomogą Ci pozyskiwać kolejnych klientów.
Reklama dostosowana do grupy odbiorców
Pozornie mogłoby się wydawać, że każda wypożyczalnia samochodów oferuje usługi tej samej grupie odbiorców – osobom, które interesuje wynajem auta. Okazuje się jednak, że profile klientów poszczególnych wypożyczalni są bardzo różne. Wynajem krótko- czy długoterminowy, auto na godziny lub na dni, tanie lub luksusowe, osobowe lub ciężarowe – to tylko przykładowe cechy różnicujące wypożyczalnie, a każda z nich ma inną grupę odbiorców. Warto wziąć to pod uwagę, przygotowując strategię reklamową. Specyfika grupy odbiorców ma znaczenie przy określaniu takich kwestii, jak frazy kluczowe, wygląd strony internetowej, design reklamy w Google Ads, czy tematy artykułów na blogu.
Wypożyczalnia aut może stanowić bardzo dochodowy biznes. Warunkiem koniecznym do spełnienia są jednak dobrze zaplanowane i profesjonalnie przeprowadzone działania marketingowe. Powinny być one kompleksowe, wszechstronne i skoordynowane.