Koła są jednym z tych elementów w pojeździe, które są najbardziej narażone na eksploatację. Ponieważ od nich w dużej mierze zależny jest nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo podczas jazdy, trzeba odpowiednie o nie dbać. Podstawą jest regularna wymiana ogumienia. Prowadzisz działalność w tej branży? Dowiedz się, jak skutecznie przyciągnąć i zdobyć wiernych klientów. Krótko omawiamy, jak powinna wyglądać dobrze przygotowana reklama sklepu internetowego z oponami!

Nowoczesny sklep internetowy z oponami

Podstawą w sprzedaży są oczywiście produkty wysokiej jakości. Jeśli jednak chce się trafić do klienta, trzeba odpowiednio je zaprezentować. Z tego względu niezwykle ważne jest, by zainwestować w nowoczesny, profesjonalnie przygotowany sklep internetowy z oponami. Jak najbardziej można go stworzyć we współpracy ze specjalistą, ale często w zupełności wystarczy strona stworzona w systemie CMS (np. WordPress) z odpowiednią wtyczką. Najważniejsze, by była funkcjonalna, przejrzysta, estetyczna i odpowiednio zoptymalizowana. Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę?

UX – jak spełnić oczekiwania klientów?

W branży e-commerce ogromne znaczenie ma UX, czyli User Experience – w wolnym tłumaczeniu „doświadczenie użytkownika”, czyli jego wrażenia związane z korzystaniem ze sklepu internetowego. E-klienci mają swoje preferencje i powinno się je mieć na względzie. Wiele osób, którym coś nie odpowiada na danej witrynie, po prostu z niej wychodzi, by sprawdzić konkurencyjne strony. Dobrze jest ograniczyć to ryzyko do minimum. Co w tym pomoże?

  • Responsywność – współcześnie coraz więcej internautów robi zakupy w Sieci za pomocą sprzętu mobilnego. Z tego względu strona sklepu powinna być dostosowana nie tylko do ekranu komputera, ale też smartfona czy tabletu, tak by klient mógł bez problemu znaleźć potrzebne informacje, wygodnie obejrzeć produkty i sfinalizować transakcję. Można zrobić to na dwa sposoby – tworząc witrynę automatycznie zmieniającą układ w zależności od tego, gdzie jest wyświetlana albo przygotować dwa warianty sklepu (drugi na specjalnej subdomenie „m”, „mobile” itp.).
  • Szybkość ładowania – jeden z największych współczynników odrzuceń mają witryny, które wolno się wczytują. Tempo życia sprawia, że większość użytkowników internetu może się zirytować i opuścić stronę, gdy ta natychmiast nie pojawi się na ekranie. W tej kwestii ważne są zagadnienia techniczne – sklep musi być odpowiednio zoptymalizowany, wolny od błędów, nieprawidłowych przekierowań itp. Do tego nie powinien być nadmiernie przeładowany zdjęciami i treścią. Nie bez znaczenia jest oczywiście też wybrany hosting.
  • Intuicyjna obsługa i nawigacja – sklep internetowy musi być przede wszystkim prosty w obsłudze. Każdy klient powinien być w stanie szybko znaleźć potrzebny produkt oraz przejść do jego zakupu. Do tego potrzebne są odpowiednie kategorie, a także narzędzie filtrujące produkty, np. po producencie czy wybranych parametrach.
  • Minimalistyczny, przejrzysty design – strona powinna być estetyczna i przystępna w odbiorze. Aktualnie na topie są elegancko oszczędne, proste witryny. Najrozsądniej jest ograniczyć liczbę zdjęć, przycisków oraz innych elementów do niezbędnego minimum. Trzeba również odpowiednio dobrać kolory oraz czcionki, tak by całość była jak najbardziej czytelna.
  • Dobre opisy – sprzedawcy często są w stanie nawet godzinami opowiadać o oferowanych produktach, ale w Sieci najlepiej sprawdzają się szczegółowe, konkretne teksty z wyszczególnionymi parametrami. Przy tym powinny być unikalne, a nie skopiowane np. ze strony producenta. Warto też zadbać, by odpowiednio wyszczególnić cenę, możliwości dostawy oraz wszystkie inne ważne informacje.
  • Estetyczna prezentacja produktów – ludzie z natury są wzrokowcami, dlatego każdy produkt powinien być opatrzony odpowiednim zdjęciem. Wiele osób na pewno będzie chciało przed zakupem obejrzeć opony chociażby na fotografiach, dlatego muszą być wyraźne i mieć wysoką jakość. Przy tym dobrze, by ilustracje miały spójny styl. Wtedy sklep będzie prezentował się estetycznie i profesjonalnie.
  • Bezpieczeństwo sklepu (certyfikat SSL) – niezwykle ważnym zagadnieniem jest zabezpieczenie strony, czyli wykupienie specjalnego protokołu sieciowego do szyfrowania danych (chroni m.in. dane osobowe i kontaktowe, a także hasła i loginy). Niezabezpieczone witryny są wyświetlane przez przeglądarki jako niebezpieczne, co odstraszy większość klientów. Symbol kłódki na pasku i przedrostek „https” w adresie to gwarancja tego, że zakupy odbędą się bez niepotrzebnego ryzyka.
  • Różne rodzaje płatności – aktualnie istnieje wiele sposobów na to, by sfinalizować transakcję on-line. Tradycyjny przelew na pewno nie wystarczy. Coraz większą popularnością cieszą się tzw. szybkie płatności wykonywane za pośrednictwem specjalnych systemów, a także takie rozwiązania jak BLIK czy GooglePay. Warto wejść we współpracę z operatorem płatności online (np. Blue Media, PayU, Dotpay i Tpay), ponieważ brak preferowanej możliwości zapłaty również potrafi skutecznie zniechęcić klientów do złożenia zamówienia.
  • Opinie klientów, komentarze, oceny itp. – internauci często mają nawyk sprawdzania opinii przed zakupem. W sklepie można stworzyć sekcję komentarzy albo specjalną karuzelę z recenzjami zadowolonych klientów (treści można pozyskać z ankiet posprzedażowych albo np. za pośrednictwem portalu Ceneo).
  • Formularz kontaktowy / czatbot / przyciski call-to-action – zakupy on-line mają to do siebie, że wzbudzają wiele pytań i wątpliwości, ponieważ produktu nie da się dotknąć ani dokladnie obejrzeć. Z tego względu klienci powinni mieć możliwość łatwego skontaktowania się z obsługą sklepu. Przydatnym rozwiązaniem są przyciski CTA, które automatycznie łączą z konsultantem albo przekierowują do formularza kontaktowego. Coraz częściej instaluje się też specjalne, inteligentne czatboty, które są w stanie odpowiedzieć na typowe pytania, a w razie potrzeby umożliwiają rozmowę z pracownikiem sklepu.

Pozycjonowanie sklepu z oponami

W strategii marketingowej jednym z najważniejszych zagadnień jest SEO, czyli w dużym uproszczeniu zwiększenie widoczności strony w przeglądarce. Pozycjonowanie sklepu z oponami powinni przeprowadzić profesjonaliści, ale o kilka kwestii można zawczasu zadbać samodzielnie, by ułatwić ten proces.

Jeśli posiada się już gotowy sklep, przede wszystkim należy zbierać i analizować dane na temat m.in. odwiedzin, ruchu czy konwersji. W sytuacji, gdy dopiero planuje się stworzyć witrynę, najpierw powinno się przeprowadzić specjalne badania rynku i grupy docelowej. Na ich podstawie o wiele łatwiej będzie zaprojektować funkcjonalną stronę, która trafi do potencjalnych klientów.

Krótko wyjaśniamy, na które tematy szczególnie powinno zwrócić się uwagę przy aktualizowaniu lub tworzeniu sklepu internetowego z oponami.

Jakie treści warto umieścić na stronie sklepu internetowego z oponami?

Witryna sklepu internetowego z oponami powinna dawać łatwy dostęp do konkretnych informacji, podanych w najbardziej przystępnej formie. Nie ma sensu zalewać odbiorcę nadmiarem danych, ale nie powinno się też ograniczać do oschłych opisów i tabel z parametrami. Najważniejsze, by znaleźć idealny kompromis.

Treści publikowane na stronie należy przygotowywać zgodnie z wymogami przeglądarki. Oznacza to, że muszą być unikalne, merytoryczne, nasycone właściwymi słowami kluczowymi oraz prawidłowo sformatowane. Przygotowywaniem takich tekstów zwykle zajmują się specjaliści od SEO i odpowiednio wykwalifikowani copywriterzy. Jakie treści dobrze jest umieścić w sklepie internetowym z oponami poza opisami produktów?

Opis oferty

Ważną sekcją czy zakładką jest „opis oferty”, czyli miejsce, w którym ogólnie pisze się o charakterystyce sklepu oraz dostępnych w nim produktów. W przypadku sklepu internetowego z oponami można, wskazać, jakie rodzaje ogumienia się sprzedaje, z jakimi markami się współpracuje, a także co jeszcze wchodzi w ofertę (jeśli dodatkowo posiada się kosmetyki do pielęgnacji opon, pokrowce czy inne akcesoria).

„O nas”

Opis ten nie musi się znaleźć na stronie, ale jest bardzo przydatny. Krótka historia założenia i działalności firmy sprawia, że wzbudza większe zaufanie. Przy okazji można podkreślić, co wyróżnia sklep i dlaczego warto właśnie w nim złożyć zamówienie, np. chwaląc się wykwalifikowaną obsługą, współpracą ze znanymi markami czy wieloletnim doświadczeniem na rynku.

Kontakt

Klienci sklepów internetowych często mają pytania do obsługi, czy to odnośnie do samych produktów, czy np. czasu realizacji zamówienia, czy ewentualnej reklamacji/wymiany itp. Użytkownik musi być w stanie od razu znaleźć numer telefonu, adres e-mail i inne przydatne informacje, np. adres sklepu stacjonarnego. Najlepiej jest stworzyć osobną zakładkę, a także umieścić te dane w stopce strony.

Blog

Oczywiście blog nie jest obowiązkowym elementem strony, ale można rozważyć jego prowadzenie. Doskonale sprawdza się jako narzędzie w pozycjonowaniu, ponieważ można za jego pośrednictwem opublikować wiele wartościowych treści, które po przeanalizowaniu przez roboty Google wywindują witrynę na wysoką pozycję na liście wyników SERP na określone frazy.

O czym może pisać sklep internetowy z oponami? Świetnie sprawdzą się artykuły poradnikowe oraz opowiadające na pytania często zadawane przez klientów. Dla przykładu, można umieszczać wpisy na temat tego, jak wybrać odpowiednie ogumienie, a także jak o nie dbać, kiedy powinno się wymienić je na nowe itp. Czytelnicy chętnie zaglądają też na rankingi produktów, recenzje itp. W ten sposób da się zyskać wejścia na stronę także z mniej oczywistych słów kluczowych. Co więcej, buduje się też wizerunek eksperta i zdobywa zaufanie odbiorców.

Optymalizacja strony

Strony internetowe muszą spełniać wymogi Google także pod względem technicznym. Jeśli działają bez zarzutu i są wykonane zgodnie z zaleceniami, są lepiej oceniane, przez co wyżej wyświetlają się w wynikach. Zagadnienie to jest obszerne oraz dość skomplikowane, bowiem znaczenie mają m.in. standardy W3C czy responsywność. Witryna musi działać w oparciu o prawidłowo napisany kod, a także powinna być wolna od błędów, np. niewłaściwych przekierowań. Zadanie to warto powierzyć programistom oraz front-end deweloperom, najlepiej współpracującym ze specjalistami SEO i UX.

Pozycjonowanie lokalne

Sklep internetowy z oponami jak najbardziej może mieć klientów z całej Polski, a nawet zagranicy, ale z reguły klienci lubią kupować ogumienie w okolicy. Wtedy dostawa przebiega szybciej, jest tańsza (a nawet darmowa przy odbiorze osobistym), a w razie czego można w każdej chwili podjechać do stacjonarnego salonu. Co więcej, o wiele łatwiej jest pozycjonować się na tzw. frazy lokalne niż ogólne słowa kluczowe – wtedy rywalizuje się ze znacznie większą liczbą stron. Warto więc mimo wszystko uwzględnić takie hasła, jak np.: sklep internetowy z oponami [miasto].

Reklama sklepu internetowego z oponami w Google Ads

Efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu. Z reguły można zaobserwować je najwcześniej po kilku miesiącach. Nie każdy może czy chce jednak aż tak długo czekać z promocją swojego sklepu internetowego z oponami. Wtedy można dodatkowo zainwestować w reklamę w Google Ads.

Pierwszy wariant to zapłacenie za miejsce w specjalnej, wyróżnionej sekcji wyświetlanej przed wynikami. Taka kampania jest bardzo korzystna, ponieważ płaci się tylko za kliknięcia, a pozwala błyskawicznie zwiększyć widoczność strony.

Drugi wariant to AdSense, czyli Google Display Network. W ramach takiej kampanii można umieszczać bannery i spoty wideo na stronach albo filmach publikowanych w serwisie YouTube. Przy tym można decydować, gdzie oraz komu mają się wyświetlać. Najlepsze rezultaty daje kierowanie reklam na konkretną grupę odbiorców – w tym przypadku będą to raczej mężczyźni w średnim wieku, a także osoby interesujące się motoryzacją oraz oczywiście internauci, którzy wcześniej odwiedzali podobne witryny.

Promocja sklepu internetowego z oponami w social media

Sklep internetowy z oponami jak najbardziej może mieć własną stronę na znanych portalach społecznościowych, takich jak np. Facebook czy Instagram. Chociaż na świecie bardziej popularne są już inne social media (np. Twitter), FB dalej ma wielu aktywnych użytkowników w Polsce. Z jego pomocą często sprawdzają wiarygodność sprzedawców, a nawet próbują się z nimi kontaktować za ich pośrednictwem. Niektórzy korzystają też z niego jak z drugiej wyszukiwarki.

Na profilu umieszcza się najważniejsze informacje i dane kontaktowe, ale co jakiś czas dobrze jest też opublikować post. Tematów nie powinno zabraknąć, ponieważ można m.in. dzielić się aktualnościami, zapowiadać dodanie nowego produktu do oferty, ogłaszać nowe współprace z producentami, zachęcać do dyskusji na dany temat czy zapraszać do zapoznania się z artykułem na blogu.

Profile na Facebooku i Instagramie dają również możliwość prowadzenia płatnych kampanii. Warto zapoznać się z dostępnymi opcjami i spróbować promować swoją stronę. W ten sposób da się skutecznie zwiększyć widoczność oraz rozpoznawalność sklepu, ponieważ reklama będzie wyświetlać się na wallu osób reprezentujących konkretną grupę odbiorców.

Gdzie jeszcze reklamować sklep internetowy z oponami?

Sklep internetowy z oponami można promować jeszcze na wiele innych sposobów. Świetne efekty daje pozyskiwanie tzw. linków zwrotnych, czyli link-building. Odsyłacze umieszczone na innych stronach, zachęcające do odwiedzenia sklepu, są szczególnie cenione przez algorytmy Google. W tym celu można nawiązać współpracę np. z portalami tematycznymi lub partnerami biznesowymi, by publikować artykuły sponsorowane. Pomocne będą też m.in.:

  • fora tematyczne – profil sklepu internetowego może komentować oraz zakładać własne wątki, wypowiadając się jako specjalista. W tym przypadku nie należy jednak wprost reklamować oferty. Lepszy efekt da faktycznie zaangażowanie się w tematy omawiane na forum, by wypracować sobie pozycję eksperta. Wtedy wiele użytkowników prawdopodobnie z własnej inicjatywy zajrzy do sklepu. Przy okazji można nawiązać cenne relacje biznesowe z innymi przedsiębiorcami, np. producentami kosmetyków do pielęgnacji ogumienia;
  • portale branżowe – regularne śledzenie artykułów poruszających tematy motoryzacyjne daje wiele okazji do zostawienia np. ciekawego komentarza, który może zaintrygować potencjalnych klientów. Tekst o oponach samochodowych z pewnością przeczyta wiele osób, które akurat muszą kupić nowy komplet ogumienia. W tej sytuacji również pracuje się na renomę i wizerunek swojego sklepu, dlatego lepiej zrezygnować z jego nachalnej promocji, skupiając się na dzieleniu się wiedzą oraz doświadczeniem;
  • katalogi firm – sklep internetowy można dodać do internetowego katalogu firm i innych specjalnych portali gromadzących dane przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej. Takie strony cieszą się dużą popularnością, ponieważ z reguły wymienione w nich firmy są weryfikowane.

Podsumowanie

Prowadzenie działalności związanej ze sprzedażą ogumienia on-line to prawdziwe wyzwanie. Trzeba nie tylko stawić czoła trudnościom związanym z logistyką i np. pakowaniem oraz wysyłką produktów, ale też konkuruje się z firmami z całej Polski. Jeśli chce się trafić do potencjalnych klientów i zdobyć większą rozpoznawalność, warto zdecydować w profesjonalną reklamę sklepu internetowego z oponami. Proces ten obejmuje nie tylko odpowiednie stworzenie/przystosowanie witryny, ale też szereg dodatkowych kroków. Może zajmować wiele miesięcy, ale jego efekty sprawiają, że jak najbardziej opłaca się czekać. We współpracy z doświadczonymi specjalistami SEO i SEM zainwestowane środki oraz podjęte działania przyniosą wiele wymiernych korzyści.