Firmy świadczące usługi z zakresu przewozu osób i towarów obsługują klientów z całej Polski, a często nawet i z zagranicy. Z tego względu powinny promować swoją działalność na możliwie jak najszerszą skalę, by podnieść swoje szanse na dotarcie do potencjalnych zleceniodawców. Prowadzisz przedsiębiorstwo w tej branży i zastanawiasz się, jak rozszerzyć grono odbiorców oraz zdobyć większą rozpoznawalność? Wyjaśniamy, jak powinna być prowadzona reklama firm transportowych w Internecie!
Profesjonalna strona internetowa firmy transportowej
Kiedy przedsiębiorca chce wypromować swoją działalność w Sieci, niezależnie od tego jaką branżę reprezentuje, podstawą jest oczywiście odpowiednio przygotowana witryna. Profesjonalna strona internetowa firmy transportowej to nie tylko cenne źródło danych, ale też wizytówka przedsiębiorstwa oraz sposób na jego reklamę. Z jej pomocą można łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów, a następnie skutecznie przekonać ich do konwersji. Aby rzeczywiście tak się stało, witryna musi być funkcjonalna, przejrzysta i estetyczna. Jakie kwestie są najważniejsze oraz na czym trzeba się skupić przy jej projektowaniu?
Twórcy stron internetowych przede wszystkim skupiają się na UX, czyli User Experience. Określenie to odnosi się do „doświadczenia użytkownika”, czyli wrażeń i odczuć towarzyszących przeglądaniu danej witryny. Konsumenci treści publikowanych on-line mają określone preferencje i w konkretny sposób reagują na dane elementy czy zjawiska. Jeśli coś przeszkadza lub wzbudza podejrzenia, użytkownik z reguły zamyka stronę i udaje się do konkurencji. Aby do tego nie dopuścić, należy zwrócić uwagę na:
- responsywność – badania wykazują, że coraz więcej internautów przegląda Siec za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Z tego względu strona powinna być dostosowana do wyświetlania nie tylko na monitorze, ale też mniejszym ekranie smartfona czy tabletu. Jeśli będzie nieczytelna i trudno będzie z niej korzystać, można stracić wielu potencjalnych klientów. Problem ten da się rozwiązać na dwa sposoby: wystarczy stworzyć witrynę progresywną, czyli automatycznie dostosowującą się do parametrów wyświetlania urządzenia, albo dodatkową stronę na subdomenie, która będzie stanowić wersję przystosowaną do urządzeń mobilnych;
- szybkość ładowania – użytkownicy są przyzwyczajeni do tego, że współcześnie wszystkie aplikacje, strony itp. działają błyskawicznie. Jeśli strona nie będzie wyświetlać się w ułamku sekundy, można mieć pewność, że sporo osób od razu ją opuści. Takie zjawisko nie tylko irytuje, ale też wzbudza pewien niepokój – witryna może być przestarzała, niezabezpieczona itp. Zagadnienie to jest typowo techniczne, ponieważ ogromne znaczenie ma prawidłowość kodu i szereg innych kwestii, m.in. ilość opublikowanych treści czy rodzaj opłacanego hostingu;
- intuicyjna obsługa – strona musi być przejrzysta i prosta w obsłudze. Każdy odwiedzający powinien bez problemu znaleźć potrzebne informacje oraz być w stanie szybko skontaktować się z firmą;
- minimalistyczny design – dobrze, by witryna była prosta i estetyczna. Współcześnie odbiorcy preferują raczej oszczędne projekty, ponieważ natłok informacji oraz bodźców wizualnych potrafią szybko zmęczyć. Warto rozsądnie wybierać zdjęcia i elementy funkcyjne (przyciski itp.), a także kroje pisma. Najważniejsze, by strona była jak najbardziej czytelna, a przy tym przyjemna dla oka;
- konkretne opisy usług – od dawna wiadomo, że internauci z reguły czytają dość pobieżnie. Wzrok szybciej męczy się podczas lektury tekstów wyświetlanych na ekranie, dlatego nie powinny być zbyt długie czy „zbite” w duże akapity. Najlepiej jest postawić na zwięzłe, konkretne treści z graficznie wyszczególnionymi szczegółami (np. listy punktowane, tabele, infografiki). Warto zwrócić też uwagę na to, by w bezpośredni, wyraźny sposób przedstawić cennik oraz inne istotne informacje;
- bezpieczeństwo (Certyfikat SSL) – ważną kwestią jest konieczność posiadania protokołu sieciowego szyfrującego dane, który chroni nie właściciela witryny, ale też odwiedzające ją osoby. Taka ochrona nie jest obowiązkowa, ale przeglądarki wyświetlają takie strony jako niebezpieczne, co może skutecznie zaniepokoić i odstraszyć klientów;
- opinie klientów – kupowanie produktów czy usług przez internet ma to do siebie, że odbywa się zdalnie. Przez to e-konsumenci często lubią najpierw zapoznać się z opiniami, komentarzami, recenzjami itp., by wiedzieć, czego się spodziewać i czy na pewno warto zaufać danej firmie. Na stronie można umieścić specjalną sekcję, w której będzie publikować się wrażenia swoich klientów, pozyskane np. z ankiet posprzedażowych;
- formularz kontaktowy / czatbot / przyciski CTA – osoby odwiedzające witrynę mogą mieć pytania co do usług, dlatego powinny mieć przynajmniej kilka opcji na to, by skontaktować się z obsługą. Sekcja z danymi kontaktowymi to podstawa. Warto jeszcze dodać interaktywne przyciski CTA (call to action), które np. automatycznie nawiązują połączenie telefoniczne albo przekierowują do formularza kontaktowego. Przydatne są tez specjalne chatboty, odpowiadające na proste pytania, a w razie potrzeby łączące z konsultantem.
Pozycjonowanie strony firmy transportowej
Nawet najlepiej wykonana witryna nie spełni swojej roli, jeśli nie trafi na nią żaden klient. Z tego względu niezwykle ważnym zagadnieniem jest szeroko pojęte SEO. Pozycjonowanie strony firmy transportowej powinno się zlecić profesjonalistom, ponieważ obejmuje szereg działań, które wcześniej muszą zostać poparte odpowiednimi badaniami i analizami. O kilka kwestii można jednak zadbać samodzielnie, a do tego warto po prostu wiedzieć, na czym mniej więcej polega ten proces.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku, gdy dopiero tworzy się stronę oraz wtedy, kiedy prowadzi się już witrynę i chce się ją zmodyfikować. Niezależnie od okoliczności trzeba zebrać dane, o m.in. odwiedzinach (liczbie, czasie, ich przebiegu), ruchu, czy konwersji. Dzięki nim można doprecyzować swoją grupę odbiorców i na podstawie zdobytych informacji odpowiednio przystosować publikowane treści.
Omawiamy, co jest szczególnie ważne w kontekście projektowania/unowocześniania, a także prowadzenia strony internetowej firmy transportowej.
Content marketing na stronie firmy transportowej
Na witrynie firmy transportowej przede wszystkim powinny znajdować się podstawowe informacje o oferowanych usługach. Te powinny jednak mieć możliwie najbardziej przejrzystą, przystępną formę. Ściany tekstu potrafią odstraszyć, ale zdawkowe, oszczędne hasła również nie zachęcają do pozostania na stronie. W obu przypadkach treści nie będą też raczej spełniać wymogów wyszukiwarki, co będzie miało negatywny wpływ na pozycjonowanie.
Wszelkie opisy powinny być unikalne, merytoryczne, a także prawidłowo sformatowane, tak by dało się je wygodnie czytać. Do tego należy w nich odpowiednio umieścić dobrze dobrane słowa kluczowe, by strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwarki po tym, gdy użytkownicy będą wpisywać konkretne frazy. Przygotowanie takich tekstów jest trudnym zadaniem, dlatego najczęściej powierza się je specjalistom od SEO. Jakie treści należy przedstawić klientowi odwiedzającemu stronę firmy transportowej?
Opis usług
Oczywiście najważniejsze są opisy świadczonych usług. Klient musi od razu wiedzieć, czym zajmuje się dana firma oraz w jakich sytuacjach może mu pomóc. Teksty muszą być konkretne, perswazyjne, ale i chwytliwe, tak by odbiorca przeczytał je z zainteresowaniem. W ten sposób zwiększa się szansę na konwersję – natychmiastową lub za jakiś czas (intrygujące treści mogą sprawić, że firma zapadnie w pamięć).
Warto stosować zabiegi, które pozwalają uzyskać pozytywny efekt, np. język korzyści. Przy okazji należy wyraźnie podkreślić, co wyróżnia daną firmę i dlaczego warto ją wybrać. Za pomocą efektownych infografik można pochwalić się np. dużą, nowoczesną flotą, doświadczonymi kierowcami czy szeregiem dodatkowych usług. Jeśli mają określone ceny, trzeba je odpowiednio wyeksponować, tak by nic nie budziło żadnych wątpliwości.
„O nas”
Klienci lubią wiedzieć, z kim mają do czynienia. Nawet krótki opis historii firmy podnosi jej wiarygodność oraz sprawia, że od razu budzi większe zaufanie. Tekst tego typu pozwala też wskazać największe zalety przedsiębiorstwa, np. wieloletnie doświadczenie w branży, pasję i autentyczne zaangażowanie założycieli czy wykwalifikowany zespół.
Kontakt
Kiedy przekona się już klienta do konwersji, musi oczywiście wiedzieć, jak skontaktować się z firmą w celu złożenia zamówienia. Osobna zakładka z danymi kontaktowymi to podstawa. Numer telefonu, adres e-mail oraz dokłada lokalizacja siedziby i bazy powinny znaleźć się również w stopce strony. Koniecznie trzeba też umieścić formularz kontaktowy, który pozwoli szybko złożyć zapytanie o szczegóły czy prośbę o wstępną wycenę.
FAQ (frequently asked questions)
Nawet najbardziej szczegółowe opisy nie gwarantują, że klient nie będzie miał żadnych dodatkowych pytań czy wątpliwości. Zamiast przygotowywać bardzo obszerne wyjaśnienia przy każdej usłudze, lepiej jest stworzyć osobną stronę z FAQ, czyli tzw. najczęściej zadawane pytania. Taka baza wiedzy minimalizuje liczbę zapytań i odciąża obsługę, która musi na nie odpowiadać.
Blog
Podstrona tego typu to ciekawy, funkcjonalny dodatek. Blog nie jest obowiązkowy, ale coraz więcej firm decyduje się publikować wpisy i artykuły, ponieważ są niezwykle przydatne przy pozycjonowaniu. Do tego pozwalają budować pozycję eksperta, co potrafi skutecznie przekonać do konwersji nawet najbardziej wybrednych klientów.
Jakie treści można publikować na stronie firmy transportowej? Przede wszystkim powinny być to poradniki, które odpowiadają na często zadawane pytania. Można pisać np. o tym, jak wybrać odpowiedni pojazd, jak zaplanować najlepszą trasę, dlaczego warto korzystać z usług profesjonalistów w zakresie logistyki itp. Dodatkowo można tworzyć też rankingi, porównania i recenzje, np. wybranych modeli samochodów. Takie artykuły często przyciągają potencjalnych klientów, którzy wpisywali w wyszukiwarkę mniej typowe frazy. Do tego pomagają dbać o dobry wizerunek firmy.
Optymalizacja strony
Strony internetowe spełniające wymogi algorytmów wyszukiwarki nie tylko muszą być wypełnione odpowiednimi treściami, ale też powinny być właściwie wykonane pod względem technicznym. Nie wystarczy, że będą działać szybko i bez zarzutu. Im lepiej spełniają zalecenia Google (m.in. standardy W3C), tym wyżej są wyświetlane. Szczegóły tego zagadnienia są dość skomplikowane, dlatego lepiej zostawić je profesjonalistom – programistom, front-end deweloperom, a także specjalistom SEO i UX.
Pozycjonowanie lokalne
Firmy transportowe mogą mieć klientów z dowolnego miejsca w kraju czy Europie, ale najczęściej z ich usług korzystają osoby mieszkające/przebywające w okolicy. Przy włączonej lokalizacji Google wyświetla wyniki lokalne, ale w tej sytuacji i tak ma się ogromną konkurencję, jeśli nie wypozycjonowało się strony na odpowiednie frazy. Warto uwzględnić takie słowa kluczowe, jak np.: „firma transportowa [miasto]” czy nawet „firma transportowa [dzielnica/region/województwo]”.
Dodatkowo dobrze jest ustawić wizytówkę Google, czyli odnośnik wyświetlający się przy małej mapce na szczycie wyników SERP. Skutecznie przyciąga wzrok, a także od razu wskazuje lokalizację firmy.
Reklama strony firmy transportowej w Google Ads
Na efekty pozycjonowania trzeba zaczekać – minie sporo czasu, zanim roboty Google zaindeksują zmiany, a potencjalni klienci zaczną trafiać na stronę. Ponieważ proces trwa minimum kilka miesięcy, wielu przedsiębiorców decyduje się zainwestować dodatkowo w szybsze rozwiązanie. Reklamę strony firmy transportowej w Google Ads można wykorzystać na dwa sposoby.
Pierwsza opcja to wykupienie specjalnego miejsca na samym szczycie listy wyników wyszukiwania na daną frazę. Kampania jest stosunkowo niedroga, ponieważ płaci się wyłącznie za kliknięcia. Co więcej, w przypadku mniej konkurencyjnych fraz lokalnych stawka potrafi być naprawdę niewielka, rzędu zaledwie kilku groszy.
Drugą opcją jest Google Display Network, czyli AdSense. Inwestycja w kampanię pozwala umieszczać bannery i/lub spoty reklamowe na wybranych stronach oraz filmach w serwisie YouTube. Ponieważ ustala się, jakim użytkownikom mają być wyświetlane, można szybko trafić do grona osób, w którym faktycznie można znaleźć potencjalnych klientów. W przypadku firmy transportowej zwykle najlepsze efekty daje kierowanie do mężczyzn w średnim wieku, a także internautów, którzy wcześniej odwiedzali witryny o podobnej tematyce.
Reklama wizerunkowa firmy transportowej w mediach społecznościowych
Reklamę firmy transportowej jak najbardziej można prowadzić także za pośrednictwem social media. Zakładając profil np. na Facebooku czy Instagramie zwiększa się wiarygodność przedsiębiorstwa, a także zyskuje się szanse na zwiększenie jego rozpoznawalności. Portale społecznościowe pozwalają również dbać o wizerunek oraz stanowią dodatkowy kanał bezpośredniej komunikacji z klientami.
Na profilach trzeba oczywiście umieścić najważniejsze informacje i dane kontaktowe, ale też efektowne zdjęcia. Do tego warto regularnie wstawiać posty. SM to niezwykle przydatne narzędzie, ponieważ można na nich publikować np. aktualności (np. o rozbudowaniu floty o nowe pojazdy), ogłoszenia (np. o przerwie urlopowej), ciekawostki (np. o założycielach lub kierowcach) czy zaproszenia do zapoznania się z nowym artykułem na blogu.
Facebook i Instagram mają też oczywiście opcje prowadzenia płatnych kampanii promocyjnych. Promując wybrane posty można szybko trafić do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane usługami z tej branży. Sekcje reklamowe posiadają odpowiednie narzędzia, które pomagają badać popularność profilu oraz ustalić idealną grupę docelową.
Linki sponsorowane do strony firmy transportowej
Stronę firmy transportowej można dodatkowo promować na innych witrynach, w ramach tzw. link-buildingu. Odsyłacze umieszczone na zewnętrznych witrynach, czyli linki zwrotne, są bardzo dobrze rankowane przez algorytmy Google. Aby je zdobyć, wystarczy nawiązać współpracę z portalami informacyjnymi lub tematycznymi (motoryzacyjnymi, biznesowymi itp.), wykupując możliwość publikacji artykułów sponsorowanych.
W zdobywaniu linków zwrotnych przydają się też m.in.:
- fora tematyczne – na wybranych forach można założyć oficjalny profil firmy, by brać udział w dyskusjach i zaczynać własne wątki. Nie powinno się w ten sposób nachalnie promować swojej działalności, ale raczej pracować na jej dobry wizerunek. Kiedy będzie faktycznie odpowiadać się na pytania i pomagać użytkownikom, można przy okazji znaleźć wielu potencjalnych klientów. Wielu z nich zapyta o link do oferty;
- portale branżowe – na portalach o podobnej tematyce często publikowane są artykuły, pod którymi firma może się udzielać (tak jak na forach). Ciekawy, merytoryczny komentarz zainteresuje potencjalnych klientów. Można w nim umieścić odsyłacz do swojej witryny. Regularna aktywność pomoże też zwrócić uwagę redaktorów samego portalu, co zwiększa szanse na nawiązanie współpracy;
- katalogi firm – strony tego typu nadal cieszą się dużym powodzeniem, ponieważ zwykle wymienione na nich przedsiębiorstwa są w jakiś sposób zweryfikowane i polecane. Warto zorientować się, w jaki sposób można uzyskać wpis – w niektórych przypadkach uzyskuje się własną, małą podstronę z krótkim opisem działalności i odnośnikami do witryny.
Podsumowanie
Firmy transportowe mają współcześnie dużą konkurencję, dlatego jeśli chcą utrzymać lub wypracować swoją pozycję na rynku, muszą sięgać po nowoczesne metody. Ogromne znaczenie ma to, by szybko trafiać do osób, które faktycznie są (lub kiedyś mogą być) zainteresowane oferowanymi usługami. Jeżeli chce się uzyskać satysfakcjonujące efekty, najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest inwestycja w profesjonalną reklamę strony firmy transportowej. Wsparcie specjalistów SEO i SEM pozwala najlepiej zaprezentować swoją działalność w Sieci oraz zdobyć szerokie grono odbiorców. W ten sposób można zmaksymalizować zyski i zdynamizować rozwój nawet stosunkowo nowego przedsiębiorstwa.