Zgodnie z najnowszymi danymi CEPiK w Polsce zarejestrowanych jest prawie 25 mln samochodów. Zarówno starsze, jak i najnowocześniejsze auta ulegają awariom oraz wypadkom. W większości przypadków kierowcy chcą szybko znaleźć najlepszego mechanika w okolicy. W tym celu najczęściej korzystają z Internetu, dlatego warto zadbać o widoczność w Sieci. Jak to zrobić? Wyjaśniamy, jak powinna wyglądać skuteczna reklama warsztatu samochodowego!

Nowoczesna strona internetowa

Podstawą reklamy w Sieci jest nowoczesna strona internetowa, na której można znaleźć wszystkie najważniejsze dane o warsztacie. Witryna musi zostać odpowiednio zaprojektowana i wykonana, tak by była przejrzysta, intuicyjna w obsłudze, a zarazem estetyczna. Każdy, kto na nią trafi, powinien być w stanie szybko uzyskać niezbędne informacje, a przede wszystkim numer kontaktowy i adres warsztatu.

Po krótce omówimy kilka najważniejszych kwestii, a także wskażemy elementy, które muszą znaleźć się na stronie internetowej warsztatu samochodowego.

Optymalizacja

Stronę internetową trzeba odpowiednio dostosować pod względem merytorycznym, a także technicznym. Musi być właściwie zoptymalizowana – zgodnie z wymogami algorytmów Google, tak by dobrze się wyświetlała i prawidłowo działała. Zagadnienie to obejmuje kwestie związane z modernizacją kodu strony, a także doskonaleniem publikowanych na nich treści. Szczegółową analizę i/lub strategię działania przygotowują specjaliści SEO (ang. search engine optimization). Dzięki temu strona będzie bardziej przyjazna dla odbiorców, a także stanie się lepiej widoczna na konkretne frazy kluczowe, ponieważ zacznie wyżej indeksować się w wynikach wyszukiwania.

Responsywność

Wielu kierowców szuka najbliższego warsztatu samochodowego za pomocą smartfona, ponieważ zazwyczaj wsparcie fachowców jest potrzebne w razie nagłej awarii czy po kolizji drogowej. Poza tym, liczba mobilnych użytkowników Internetu rośnie z roku na rok i szacuje się, że generują oni już ok. 30% ruchu w Sieci. Strona internetowa musi więc być przystosowana do urządzeń mobilnych, czyli powinna być responsywna. Oznacza to, że jest tak zbudowana, że automatycznie dostosowuje się do rozmiarów wyświetlacza. W ten sposób jest tak samo funkcjonalna, gdy przegląda się ją na monitorze komputera, jak i ekranie smartfona czy tabletu.

Tworząc stronę internetową warsztatu samochodowego trzeba szczególnie zwrócić uwagę na sekcje, które głównie interesują potencjalnych klientów. Witrynę można urozmaicić dodatkowymi podstronami (np. prowadząc bloga), ale w pierwszej kolejności należy skupić się na najważniejszych elementach.

Opis usług

Klientom zależy na tym, by wybrany warsztat był prowadzony przez doświadczonych, wykwalifikowanych specjalistów. Chcą po prostu mieć pewność, że oddają auto w dobre ręce. Dobrze jest więc dokładnie opisać wszystkie świadczone usługi. Przy okazji warto wspomnieć o specjalizacjach pracowników, ich kwalifikacjach, doświadczeniu itp.

Świetnym pomysłem jest też prowadzenie bloga eksperckiego, na którym można np. omawiać wykonane naprawy, publikować poradniki o konserwacji auta czy inne interesujące materiały związane z motoryzacją. W ten sposób nie tylko zwiększa się wiarygodność firmy i poprawia jej wizerunek, ale też podnosi się jej widoczność w Sieci – algorytmy Google pozytywnie oceniają wartościowe, unikalne treści nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi. Dodatkowo dobrze jest umieścić sekcję FAQ (ang. frequently asked questions – często zadawane pytania), a także galerię zdjęć przedstawiających warsztat, trasę dojazdową czy nawet zespół pracowników.

Cennik

Naprawa samochodu bywa kosztowna, dlatego klienci szczególnie zwracają uwagę na ceny usług. Osoby nieznające się na motoryzacji często obawiają się też nieuczciwych praktyk, związanych np. z zawyżaniem kosztów. Najrozsądniej jest postawić na otwartą politykę cenową. Oczywiście nie zawsze da się ustalić jedną stawkę, ale można przedstawić propozycje w odniesieniu do standardowych usług. Jasny, przejrzysty cennik oraz widełki kosztów dla bardziej skomplikowanych napraw przekazują konkretne informacje, przez co wzbudzają większe zaufanie.

Dane kontaktowe

Kiedy klient zdecyduje się już skorzystać z usług danego warsztatu, chce się oczywiście z nim skontaktować. Adres, numer telefonu, adres e-mail, godziny pracy punktu oraz wskazówki dojazdowe powinny znajdować się w widocznym miejscu, tak by dało się jak najszybciej je znaleźć. Zazwyczaj umieszcza się je w podstronie „Kontakt” i/lub w stopce witryny, ale coraz częściej stosuje się też specjalne banery nad głównym menu czy wyskakujące okienka (w tym przypadku trzeba jednak zachować umiar). Numer telefonu powinien być interaktywny – po jego kliknięciu urządzenie mobilne automatycznie nawiąże połączenie.

Realizacje, referencje, opinie

Niektórych klientów nie przekonają nawet najbardziej kwieciste opisy, dlatego konieczne są twarde dowody na to, że warto skorzystać z usług danego warsztatu. Na stronie dobrze jest umieścić sekcję, w której będzie publikować się m.in. certyfikaty, homologacje, referencje, a także opinie klientów. Jak najbardziej można też przedstawić wybrane realizacje, najlepiej w formie zdjęć „przed i po”. Jeśli przy okazji fotografie zostaną zoptymalizowane pod wyszukiwarkę (będą miały m.in. odpowiednią nazwę pliku, dodane atrybuty alt ze słowami kluczowymi czy odpowiednią rozdzielczość), dodatkowo będą mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie.

Na stronie warsztatu samochodowego można umieścić jeszcze wiele innych informacji i dodatkowych materiałów, ale w granicach rozsądku. Klienci nie mogą poczuć się przytłoczeni – strona firmy usługowej przede wszystkim musi być funkcjonalna, dlatego najważniejsze, by była przejrzysta i łatwa w nawigacji. Większość osób chce po prostu szybko znaleźć fachowców z okolicy, którzy sprawnie przywrócą samochód do pełni sprawności. Trzeba dać się im znaleźć oraz skutecznie przekonać do konwersji.

Pozycjonowanie lokalne

Tworząc strategię marketingową dla strony internetowej trzeba przede wszystkim skupić się na pozycjonowaniu. W tej sytuacji ogromne znaczenie ma widoczność lokalna – raczej chce się trafić do odbiorców z okolicy, a niekoniecznie z całego kraju. W większości przypadków potencjalni klienci szukają warsztatu samochodowego znajdującego się w pobliżu ich miejsca zamieszkania lub aktualnego pobytu. Wtedy wpisują w wyszukiwarkę frazy, takie jak m.in.:

  • mechanik [miasto],
  • warsztat samochodowy [miasto],
  • mechanik samochodowy [miasto],
  • naprawa samochodów [miasto],
  • mechanik [region/województwo], itp.

Jeśli użytkownik korzysta z urządzenia z włączoną funkcją GPS, Google wykryje jego lokalizację, by wyświetlić najbliżej położone warsztaty samochodowe. Jeśli jednak chce się osiągnąć najlepszą możliwą widoczność na lokalnym rynku, trzeba zainwestować w tzw. pozycjonowanie lokalne. Korzystanie z ogólnych słów kluczowych naraża na konkurowanie nie tylko z innymi zakładami, ale też portalami ogłoszeniowymi, blogami oraz innymi stronami o tematyce motoryzacyjnej. Z tego względu lepiej skupić się na frazach zawierających nazwę miasta czy regionu, województwa, dzielnicy itp.

Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest również stworzenie i zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma. Dzięki niej można poprawić pozycję w mapkach Google, które wyświetlają się nad wynikami SERP, przez co jako pierwsze przykuwają uwagę użytkowników.

Reklama w Google Ads

Nawet dobrze zoptymalizowana i wypozycjonowana strona często może potrzebować dodatkowego wsparcia, jeśli chce się szybciej zdobyć jeszcze lepszą widoczność. Doskonałym rozwiązaniem jest reklama w Google Ads. Po zainwestowaniu w płatną kampanię witryna wyświetla się na samym szczycie wyników wyszukiwania (w sekcji reklamowej) w momencie, gdy użytkownicy wpisują w Google wybrane słowa kluczowe. Lokalne frazy są stosunkowo mało konkurencyjne, dlatego stawki za kliknięcie zaczynają się już od zaledwie kilku groszy. Od 2020 roku można wykupić także miejsce w wizytówkach Google Moja Firma.

Reklamy w Google Ads dają szybkie efekty, ponieważ nawet już po zaledwie miesiącu można zauważyć wzrost współczynnika konwersji. Dzięki nim da się łatwo trafić do szerokiego grona odbiorców, a przy tym płaci się jedynie za kliknięcia. Taka opcja jest szczególnie opłacalna, dlatego kampanię powinno się prowadzić przez cały rok.

Reklama w mediach społecznościowych

Warsztat samochodowy raczej nie zgromadzi zaangażowanej społeczności na profilach w social media, ale nie oznacza to, że można z nich zrezygnować. Jak najbardziej powinno się założyć stronę przynajmniej na Facebooku. Wiele osób wykorzystuje go do sprawdzenia wiarygodności strony albo szybkiego nawiązania kontaktu. Za pośrednictwem social media można też łatwo publikować ważne informacje, a w szczególności ogłoszenia, np. o promocjach, przerwach świątecznych/urlopowych czy nowych usługach.

Jeśli na stronie na Facebooku uruchomi się oceny i opinie, dodatkowo przyda się do zbierania rekomendacji. Za pośrednictwem social media da się także pozyskać linki prowadzące do strony, które mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie. W tym celu można np. udzielać się na tematycznych grupach lub pod postami stron związanych z motoryzacją.
Płatna reklama Facebook Ads również może doskonale przyczynić się do promowania warsztatu w określonej grupie odbiorców. Tworząc kampanię da się doprecyzować, komu ma się wyświetlać reklama. Najlepiej wybrać np. mężczyzn w wieku 25+, interesujących się motoryzacją.

Ciekawą opcją jest też założenie profilu w serwisie YouTube – co ciekawe, jest drugą po Google największą wyszukiwarką internetową. Prowadzenie kanału jest dość czasochłonne, ale bardzo opłacalne. Tworzenie i publikowanie krótkich filmów np. z poradami czy przykładowymi naprawami może łatwo przyciągnąć potencjalnych klientów. Materiały wideo da się także osadzić na stronie, gdzie sprawdzą się jako przykuwający uwagę dodatek audiowizualny.

Link-building

Linki zwrotne do strony to jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Najłatwiej jest pozyskać je od partnerów biznesowych, z którymi wzajemnie można wymieniać się odnośnikami z atrybutem dofollow. Kiedy np. współpracuje się z marką środków detailingowych lub wulkanizatorem, warto poprosić o udostępnienie strony. W ten sposób zwiększa się jej widoczność, a także wiarygodność samego warsztatu – klienci odnoszą wtedy wrażenie, że wybierają sprawdzonego, polecanego mechanika.

Portale branżowe, fora tematyczne, serwisy ogłoszeniowe

Pozycjonowanie nie zawsze może dawać oczekiwane efekty (lub trzeba na nie dość długo czekać), dlatego dodatkowo warto postarać się dotrzeć do potencjalnych klientów za pośrednictwem innych kanałów. Świetne efekty daje udzielanie się na portalach branżowych – ogólnie motoryzacyjnych albo umożliwiających stworzenie wizytówki zakładu, np. dobrymechanik.pl. Publikowanie postów na forach tematycznych także przynosi bardzo dobre rezultaty. Odpowiadając na popularne zapytania można zwrócić na siebie uwagę szerokiego grona odbiorców, prezentując swój profesjonalizm i wiedzę. Na pewno nie zaszkodzi też opublikować kilka ogłoszeń na lokalnych serwisach, takich jak np. Otomoto, OLX czy Gumtree.

Podsumowanie

Dobrze zaprojektowana strona internetowa w połączeniu z rozsądnie zaplanowaną kampanią marketingową pozwalają dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Właścicielom warsztatów samochodowych zależy na tym, by łatwo znalazł je każdy kierowca w potrzebie, który akurat znajduje się w okolicy. Reklamowanie swojego biznesu w Internecie jest rozbudowanym, wieloetapowym procesem, dlatego warto przy nim skorzystać ze wsparcia specjalistów. W ten sposób można osiągnąć możliwie najlepsze efekty, optymalizując koszty całego przedsięwzięcia. Odpowiednio dostosowując się do wymogów Google oraz korzystając z różnych metod marketingowych można wyróżnić się spośród konkurencji i skutecznie przekonać do siebie klientów.