Miłośnicy motoryzacji często poświęcają wiele godzin na pielęgnację swojego ukochanego auta. Nie każdy ma jednak czas na wykonywanie zaawansowanych zabiegów lub po prostu nie posiada odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, kosmetyków, akcesoriów itp. Z tego względu coraz większym powodzeniem cieszą się specjalne salony, w których można oddać auto w ręce specjalistów. Prowadzisz taką działalność i zastanawiasz się, jak ją wypromować w Internecie? Radzimy, jak powinna wyglądać profesjonalna, skuteczna reklama studia autodetailingu!
- 1 Nowoczesna strona – na co trzeba zwrócić uwagę?
- 2 Co musi znaleźć się na stronie?
- 3 Pozycjonowanie – jak zwiększyć widoczność strony?
- 4 Reklama Google Ads – dlaczego warto zainwestować w płatną kampanię?
- 5 Social Media – jak wykorzystać portale społecznościowe w promocji?
- 6 Linkbuilding – skąd zdobyć odnośniki do strony?
- 7 Podsumowanie
Nowoczesna strona – na co trzeba zwrócić uwagę?
Internet stał się już nieodłączną częścią codzienności. Z roku na rok rośnie liczba jego aktywnych użytkowników, którzy wykorzystują go do najróżniejszych celów. W Sieci coraz częściej poszukuje się też produktów i usług, dlatego przedsiębiorcy z niemalże każdej branży powinni inwestować w promocję w Internecie – w tym też właściciele studiów autodetailingowych.
Absolutną podstawą jest nowoczesna strona firmy. Powinna być prosta w obsłudze, przejrzysta, funkcjonalna i estetyczna. Trzeba odpowiednio przystosować ją nie tylko do oczekiwań Klientów, ale też kryteriów wyszukiwarki. Witryna stworzona zgodnie z wymogami algorytmów Google sprawniej działa, a także wyżej wyświetla się w wynikach SERP po wpisaniu konkretnych fraz. Dzięki temu potencjalni Klienci mogą łatwiej trafić na daną stronę, gdy szukają salonu autodetailingowego. W skrócie omawiamy, w jaki sposób powinno się prawidłowo przygotować witrynę swojej działalności.
Optymalizacja
Strona internetowa przede wszystkim musi zostać właściwie zaprojektowana i wykonana pod względem technicznym. Powinna być prosta w obsłudze (łatwa w nawigacji), wolna od błędów (np. 404), zgodna ze standardami W3C itp. Trzeba zoptymalizować kod strony, ale też jej treści. Opublikowane opisy muszą być m.in. merytoryczne, unikalne, nasycone frazami kluczowymi i odpowiednio podzielone.
Zagadnienie to jest bardzo rozbudowane, dlatego optymalizacją stron internetowych zwykle zajmuje się zespół specjalistów SEO (ang. search engine optimization = optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Na podstawie szczegółowych analiz przerabiają lub tworzą od podstaw odpowiednio przystosowaną witrynę. Dzięki temu stanie się przyjazna użytkownikom, a także będzie wyżej rankowana w wyszukiwarce. Źle skonstruowane, wolno ładujące się, przestarzałe strony są o wiele trudniejsze do znalezienia oraz mogą skutecznie zrazić potencjalnych Klientów.
Responsywność
Zgodnie z najnowszymi badaniami (np. z wynikami raportu GEMIUS „E-Commerce w Polsce” z 2021 roku) sukcesywnie rośnie liczba użytkowników Internetu, którzy przeglądają go na urządzeniach mobilnych. W szczególności przedstawiciele młodszych pokoleń szukający jakichś produktów czy usług w pierwszym odruchu sięgają po smartphone’a. Z tego względu warto zadbać o to, by strona studia autodetailingowego była responsywna, czyli dostosowana do wyświetlania na mniejszych ekranach. Powinna automatycznie zmieniać swoje rozmiary oraz układ, ale można też stworzyć po prostu drugi, mobilny wariant witryny – oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Co musi znaleźć się na stronie?
Kiedy zadba się o kwestie techniczne oraz wizualne (m.in. układ, kolorystyka, krój pisma), należy skupić się na wypełnieniu strony odpowiednią treścią. Warto postarać się przekazać wszystkie najważniejsze informacje, w możliwie najbardziej przystępnej formie. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że użytkownicy Internetu raczej nie mają ochoty wczytywać się w długie bloki tekstu. Jakie sekcje koniecznie powinno się uwzględnić?
Prezentacja oferty i cennik
Oczywiście, najważniejsza jest oferta – większość Klientów będzie jej szukać po tym, jak tylko wejdzie na tę stronę. Studia autodetailingowe mogą wykonywać najróżniejsze zabiegi obejmujące czyszczenie, pielęgnację, konserwację czy renowację zewnętrznych albo wewnętrznych elementów pojazdu. Z tego względu trzeba dokładnie przedstawić, jakie usługi się oferuje, wraz z cenami. Jeśli proponuje się pakiety zabiegów, warto wyróżnić, co wchodzi w ich zakres itp. Opisy nie powinny być zbyt długie, ale muszą być informacyjne – dzięki temu można uniknąć ewentualnych nieporozumień.
Dane kontaktowe
Kolejną obowiązkową sekcją jest zakładka z danymi kontaktowymi. Trzeba podać numer/numery telefonu, adres e-mail oraz dokładną lokalizację studia (dodatkowo można umieścić małą mapkę). Informacje te dobrze jest też osadzić w stopce strony czy na banerze, np. nad głównym menu. Warto zadbać o to, by Klient mógł w szybko, bez problemu znaleźć potrzebne dane. Dobrym udogodnieniem jest także interaktywny numer telefonu – po jego kliknięciu urządzenie powinno automatycznie nawiązać połączenie.
Przykładowe realizacje
Jeśli chce się skutecznie zachęcić Klientów do odwiedzenia studia car detailingowego, koniecznie trzeba pokazać jego działalność. Nawet najbardziej kwieciste opisy nie są tak przekonujące, jak zdjęcia „przed i po”. Portfolio z przykładowymi realizacjami przedstawia realne wyniki pracy, dlatego stanowi dowód jakości świadczonych usług. Warto wybrać najbardziej spektakularne przemiany, by zaintrygować potencjalnych Klientów. Mała galeria zdjęć w zupełności wystarczy. Pod nią mogą pojawiać się także przykładowe opinie Klientów. Ciekawe zestawienia można też umieścić na stronie głównej, by urozmaicić teksty.
Sekcja „O nas”
Dobrym pomysłem jest także dodanie zakładki „O nas”. Krótki opis firmy i historii jej działalności zwiększa wiarygodność studia detailingowego oraz sprawia, że Klienci będą bardziej skłonni obdarzyć je zaufaniem. W tym miejscu można też pochwalić się doświadczeniem i kwalifikacjami pracowników, współpracą ze znanymi markami/eventami motoryzacyjnymi itp.
FAQ – często zadawane pytania
Na pewno nie zaszkodzi stworzyć sekcję FAQ (ang. frequently asked questions = często zadawane pytania). Z jej pomocą można w naturalny sposób umieścić sporo słów kluczowych, a przy okazji przekazać wiele cennych informacji. Nie każdy klient będzie specjalistą z zakresu detailingu czy motoryzacji, dlatego dobrze jest wyjaśnić kilka kwestii. W ten sposób można też przyciągnąć na stronę osobę, która dopiero zastanawiała się nad skorzystaniem z usług profesjonalistów i szukała odpowiedzi na jakieś pytanie. Merytoryczna, estetyczna witryna może zachęcić potencjalnego Klienta do konwersji.
Blog z poradami
Świetnym pomysłem jest stworzenie bloga z poradami. Pomoże poprawić wizerunek firmy (w ten sposób można postawić się na pozycji eksperta), pozwoli zatrzymać odwiedzających na dłużej, a także ma dobry wpływ na pozycjonowanie. Warto publikować na nim artykuły o tym, jak powinno się dbać o samochód, jak wykonuje się poszczególne zabiegi pielęgnacyjne, jakie kosmetyki warto stosować itp. Przy okazji można także od czasu do czasu opisać najciekawsze realizacje. Niezwykle przydatnym dodatkiem może być też słowniczek – w detailingu wykorzystuje się sporo branżowych określeń, które dla wielu osób są niezrozumiałe.
Pozycjonowanie – jak zwiększyć widoczność strony?
Jeśli chce się pozyskiwać Klientów, którzy za pomocą Google szukają studia autodetailingowego, trzeba zadbać o pozycjonowanie. Szereg zaplanowanych działań może doprowadzić do tego, że strona będzie wyżej wyświetlać się w wynikach (na wybrane frazy), dlatego będzie dało się ją łatwiej znaleźć. Pozycjonowanie jest długotrwałym, wieloetapowym procesem, który powinien być prowadzony przez specjalistów. Jego efekty zwykle są zauważalne dopiero po kilku miesiącach, dlatego warto jak najszybciej skorzystać z dodatkowego wsparcia.
Pozycjonowanie lokalne – jak przyciągnąć Klientów z okolicy?
W przypadku studiów autodetailingowych szczególne znaczenie ma pozycjonowanie lokalne. Potencjalni Klienci zwykle mieszkają niedaleko lub akurat przebywają w okolicy. Jeśli mają włączoną funkcję GPS, Google automatycznie wykryje lokalizację i zaproponuje najbliżej położone punkty. Korzystanie z ogólnych słów kluczowych może nie dawać jednak oczekiwanych efektów – w ten sposób konkuruje się ze studiami z całego kraju, a także portalami branżowymi, sklepami z produktami detailingowymi itp.
Wiele osób próbuje jednak znaleźć salon w swoim sąsiedztwie, wpisując takie frazy, jak np.:
- studio autodetailingowe [miasto],
- studio detailingowe [miasto],
- autodetailier [miasto],
- auto detailing [miasto]
- car detailing [miasto],
- detailier [miasto],
- usługi detailingowe [miasto], itp.
Dodatkowo można wykorzystać jeszcze frazy zawierające nazwę dzielnicy, województwa, regionu itp. Są zdecydowanie mniej konkurencyjne i zwiększają szansę na to, że trafi się do osób, które rzeczywiście szukają punktu usługowego położonego blisko ich miejsca zamieszkania.
Przy pozycjonowaniu lokalnym trzeba też zadbać o wizytówkę Google Moja Firma – dzięki temu odnośnik do strony wyświetla się także na małej mapce, pojawiającej się nad wynikami SERP. W ten sposób można jeszcze skuteczniej przykuć uwagę potencjalnych Klientów, którzy od razu będą mogli sprawdzić, gdzie mieści się studio.
Reklama Google Ads – dlaczego warto zainwestować w płatną kampanię?
Profesjonalne działania z zakresu SEO i pozycjonowania przynoszą efekty dopiero po kilku miesiącach. Jeśli chce się szybciej zwiększyć widoczność strony, warto zainwestować w reklamę Google Ads. Płatna kampania sprawia, że witryna wyświetla się na pierwszym miejscu wyników SERP (w specjalnej sekcji reklamowej) po wpisaniu wybranych fraz. Przy tym jej koszty wcale nie są wysokie – płaci się za kliknięcie, a stawki często wynoszą zaledwie kilka groszy. Dodatkowo warto też wykupić gwarantowane miejsce w wizytówkach Google Moja Firma. Dzięki takim działaniom można zauważyć zwiększony ruch na stronie nawet już po miesiącu.
Social Media – jak wykorzystać portale społecznościowe w promocji?
Studio car detailingowe jak najbardziej można promować także za pomocą social media. Wiele osób wykorzystuje je do szybkiego kontaktu czy nawet sprawdzenia wiarygodności punktu usługowego, dlatego dobrze jest stworzyć profil i odpowiednio go prowadzić.
Na pewno warto pojawić się na Facebooku. Na stronie trzeba umieścić podstawowe informacje, a także dać możliwość zadawania pytań za pośrednictwem Messengera. Regularnie można postować zdjęcia przykładowych realizacji, odsyłacze do artykułów na blogu czy informacje o nowych usługach, aktualnych promocjach, przerwach urlopowych itp. Można też rozważyć uruchomienie opinii i ocen.
Dobrym pomysłem będą także dodatkowe działania, np. inwestycja w kampanię Facebook Ads – opcja „promuj post” nie wystarczy. Do tego można co jakiś czas udzielać się na grupach tematycznych czy pod postami firm z branży, np. na stronach producentów kosmetyków detailingowych. Taka aktywność powinna opierać się nie tylko na bezpośrednim reklamowaniu działalności. Publikując cenne rady, ciekawostki itp. można poprawić wizerunek firmy oraz zwiększyć jej rozpoznawalność.
Warto również zastanowić się nad założeniem profilu na YouTube. Portal ten jest traktowany przez wiele osób jako druga wyszukiwarka i cieszy się ogromną popularnością – częściej wykorzystywany jest tylko Google. Nawet krótkie filmy z poradami lub przykładowymi realizacjami (najlepiej w formie porównania „przed i po”) pozwalają dotrzeć do potencjalnych Klientów i robią na nich bardzo dobre wrażenie. Wideo można także osadzić w kodzie strony, by zachęcać odwiedzających widokiem pięknie wypielęgnowanego auta.
Linkbuilding – skąd zdobyć odnośniki do strony?
Jednym z bardzo ważnych czynników branych pod uwagę przez algorytmy Google są linki zwrotne z atrybutem dofollow, czyli odnośniki do strony publikowane na zewnętrznych witrynach. Zazwyczaj pozyskuje się je od zaufanych partnerów biznesowych. Studia autodetailingowe często współpracują z producentami kosmetyków i akcesoriów do pielęgnacji samochodów czy sklepami zajmującymi się dystrybucją takich produktów. Wzajemne polecanie się (np. w formie artykułów sponsorowanych na blogach) poprawiają widoczność strony, a także zwiększają jej wiarygodność.
Fora tematyczne, portale branżowe – gdzie jeszcze warto promować swoją działalność?
Studio detailingowe może także starać się poprawić swoją rozpoznawalność oraz widoczność w Sieci poprzez udzielanie się na rozmaitych forach, portalach branżowych itp. Tak jak w przypadku grup na Facebooku, lepiej odpuścić nachalne reklamowanie się. O wiele lepiej działa sama aktywność i umacnianie swojej pozycji eksperta. Wystarczy od czasu do czasu publikować wyczerpujące odpowiedzi w wątkach związanych z detailingiem albo samodzielnie zakładać tematy, np. omawiając różne sposoby na wykonanie danego zabiegu, przedstawiając recenzję produktu czy relacjonując ciekawą realizację.
Podsumowanie
Jeśli chcesz dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych Klientów, koniecznie powinieneś zadbać o to, by mogli łatwo znaleźć stronę Twojego studia autodetailingowego w Internecie. Z tego względu musisz zadbać o optymalizację oraz pozycjonowanie witryny, a do tego skupić się na dodatkowych działaniach marketingowych. Podczas planowania pełnej kampanii reklamowej warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych specjalistów SEO i SEM. Tylko dzięki ich pomocy można najszybciej, w najbardziej opłacalny sposób osiągnąć wymierne korzyści.