Wśród sprzedawców kosmetyków samochodowych panuje ogromna rywalizacja. Produkty tego typu oferują nie tylko dziesiątki wyspecjalizowanych sklepów internetowych i naziemnych, ale również większość sklepów motoryzacyjnych z częściami samochodowymi. Jednocześnie ofertę sprzedawców auto kosmetyków w dużej mierze stanowią produkty, o których klienci wiedzą niewiele. Tym samym, choć promocja marki w tej branży jest trudna, dobrze przeprowadzona kampania reklamowa daje ogromne możliwości. Jakie elementy powinna zawierać reklama sklepu z kosmetykami samochodowymi? Na które obszary zwrócić największą uwagę? Wyjaśniamy!

Pozycjonowanie sklepu z kosmetykami samochodowymi

Nie ma wątpliwości, że pozycjonowanie sklepu z kosmetykami samochodowymi ma kluczowe znaczenie dla wyróżnienia go w sieci. Dzisiaj jest to podstawa w przypadku każdego sklepu i usługodawcy, zarówno internetowego, jak i stacjonarnego. Natomiast jeśli chodzi o sprzedaż internetową, pozycjonowanie to główne narzędzie do pozyskiwania klientów oraz budowy renomy marki. W ramach pozycjonowania wykonuje się działania na stronie firmowej oraz poza nią. Niezbędna jest optymalizacja techniczna witryny, a także uzupełnienie jej treścią. Natomiast działania poza stroną to przede wszystkim link building, a więc budowanie sieci odnośników do strony firmowej – zarówno witryny głównej, jak i podstron z kategoriami oraz produktami.

Content marketing i jego kluczowa rola w promocji sklepu z auto kosmetykami

Ogromna konkurencja oraz nieznajomość produktów przez klientów sprawiają, że pozycjonowanie, a zwłaszcza content marketing są niezwykle ważne w kampanii reklamowej sklepu internetowego. Ze względu na konkurencję pozycjonowanie jest niezbędne, aby wyróżnić się z tłumu. Natomiast ze względu na niewiedzę odnośnie specyfiki i przeznaczenia poszczególnych produktów, klienci o wiele intensywniej szukają w internecie produktów z kategorii kosmetyków samochodowych oraz informacji o nich. Nie wystarczy dzisiaj pozycjonować na główne frazy, takie jak: “kosmetyki samochodowe”, “autokosmetyki”, czy “kosmetyki do auta”. Wywalczenie wysokiej pozycji na te frazy jest trudne i kosztowne. Choć działania w tym zakresie są niezbędne, nie można się do nich ograniczać. Konieczne jest pozycjonowanie również na mniej popularne frazy oraz działanie wielotorowe. W kolejnych paragrafach wyjaśniamy, na czym powinno ono polegać.

Pozycjonowanie przez content na stronie firmowej

Podstawową kwestią w zakresie wykorzystania contentu w celach pozycjonowania sklepu z kosmetykami jest wypełnienie witryny odpowiednią treścią. Należy zadbać o każdą z podstron, z którą chcielibyśmy trafić do klienta. Tym samym, treść zawierająca odpowiednie frazy kluczowe należy zamieścić na:

  • stronie głównej,
  • podstronach z kategoriami,
  • podstronach produktów.

W przypadku każdego sklepu internetowego przygotowanie treści na stronę firmową zabiera stosunkowo sporo czasu i energii. Wynika to z faktu istnienia dużej liczby podstron. Na każdą podstronę kategorii należy przygotować adekwatny opis. Wskazane są również opisy do produktów, nie tylko w celu dostarczenia klientom rzetelnych informacji, ale również dla zwiększenia widoczności poszczególnych kosmetyków w wynikach wyszukiwania.

Jaki content powinny zawierać opisy produktów, kategorii oraz treść na stronie głównej? Na pewno warto zawrzeć ogólne, najpopularniejsze frazy. Zwłaszcza w przypadku strony głównej, na którą chcemy sprowadzić klientów, którzy niekoniecznie wiedzą, co dokładnie chcą zakupić. Jednak pozycjonowanie na popularne frazy to tylko niewielki ułamek działań w ramach content marketingu. W przypadku podstron kategorii i produktów niezbędne będą również frazy szczegółowe, zamieszczane tam w ramach pozycjonowania long tail. Czym ono jest? O tym w dalszej części tekstu.

Pozycjonowanie long tail, czyli długi ogon pomocny w sprzedaży autokosmetyków

Pozycjonowanie na długi ogon oznacza walkę o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na bardzo szczegółowe zapytania. Mogą to być frazy dotyczące konkretnych marek, a nawet modeli produktów. Frazy mogą też dotyczyć przeznaczenia kosmetyków. Zatem frazą wykorzystywaną do pozycjonowania long tail będzie np. “środek do czyszczenia kabiny samochodowej z tworzyw sztucznych.”

W przypadku sklepu z kosmetykami samochodowymi pozycjonowanie na długi ogon jest szczególnie opłacalne. Różnorodność produktów jest w tym przypadku bardzo duża. Zatem nietrudno znaleźć produkt czy nawet całą kategorię, której pozycjonowanie long tail będzie proste i mało kosztowne ze względu na niewielką konkurencję. Oczywiście pozycjonowanie na pojedynczą frazę szczegółową nie zapewni dużego wzrostu ruchu na stronie. Jednak uwzględnienie dziesiątek lub nawet setek fraz zapewni już widoczny efekt, przy jednocześnie niskim koszcie. Warto pamiętać, że pozyskując użytkownika, który trafia na stronę produktową przez użycie frazy szczegółowej, pozyskujemy potencjalnego klienta, który dokona również innych zakupów.

Direct answers, a kosmetyki samochodowe

Czym czyścić skórzaną tapicerkę? Jak usunąć rysy z karoserii? Jakie kosmetyki do szyb samochodowych? – Te i wiele podobnych pytań pojawia się w wyszukiwarkach bardzo często. Dla przeciętnego kierowcy w kwestii kosmetyków samochodowych wiele rzeczy jest niejasnych. Dlatego też zadają pytania w Google zanim zdecydują się na zakup jakichkolwiek kosmetyków samochodowych. Google natomiast wyświetla konkretne odpowiedzi pochodzące z różnych stron internetowych. Rozwiązanie to nazywa się Direct Answers. Celem pozycjonowania pod Direct Answers jest wyświetlanie w odpowiedzi na konkretne pytania treści pochodzącej ze strony sklepu. To co najmniej podwójna korzyść, ponieważ:

  • Potencjalny klient trafia na naszą stronę,
  • Prezentujemy się jako profesjonaliści, których wiedzę docenia nawet Google.
Direct Answers w Google

Przykład Direct Answers w Google

Pozycjonowanie w Google grafika

Dzisiaj większość przedsiębiorców wie, czym jest pozycjonowanie i jak duże ma ono znaczenie. Jednak skupiają się oni zwykle na pozycjonowaniu pod standardowe wyniki wyszukiwania, a przecież wielu internautów szuka produktów w Google grafika. Wiele wyszukiwań jest nieprecyzyjnych. Użytkownicy nie wiedzą, jak dokładnie nazywa się dany kosmetyk do auta, jednak wiedzą jak wygląda. Poza tym liczni użytkownicy mają po prostu w zwyczaju oceniać produkty przez to, jak wyglądają. Zatem Google grafika to dla nich idealne miejsce do poszukiwań. Tym samym bardzo ważnym jest, aby na stronie znajdowały się zdjęcia produktów. Trzeba także zadbać o ich prawidłowe pozycjonowanie. Jak to zrobić? W tym celu wykonujemy szereg czynności. Najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać, to:

  • Parametr Alt – podpis zdjęcia, widoczny, gdy występuje problem z wczytaniem grafiki. Wyszukiwarka właśnie przez parametr Alt identyfikuje zdjęcia na stronach. Powinien on zawierać zwięzły, ale względnie dokładny opis grafiki. Dobrze jest zawrzeć w opisie istotne frazy kluczowe.
  • Tytuł grafiki – opis widoczny w chmurce po najechaniu na zdjęcie. W celu uzyskania wysokiej pozycji grafiki w wynikach wyszukiwania, w tytule należy umieścić rozwinięcie opisu Alt.
  • Powiązanie tematyczne grafiki z treścią – algorytm Google ocenia witrynę całościowo, uwzględniając nie tylko poszczególne elementy, ale również ich zależność względem siebie. Aby grafika znalazła się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, musi być powiązana tematycznie z treścią znajdującą się na danej podstronie.
  • Nazwa pliku – jednym z istotnych czynników jest także zawarcie w nazwie pliku frazy wpisywane w wyszukiwaniach, jednocześnie powiązanej tematycznie z treścią grafiki.
  • Waga zdjęcia – kompresja plików multimedialnych przyczynia się do uzyskania lepszej oceny witryny od Google, a tym samym przekłada się na lepsze efekty pozycjonowania. Zatem korzyści z kompresji jest wiele. Im lżejsza grafika, tym wyższa jej pozycja w wynikach wyszukiwania, lepsza ocena od Google i większe zadowolenie użytkowników, ze względu na szybsze wczytywanie się podstron.

Promocja sklepu z kosmetykami samochodowymi w Google Ads to przede wszystkim kampania produktowa oraz reklama przez sieć witryn współpracujących z Google. W przypadku kampanii produktowej wykupujemy reklamę konkretnych produktów. Pojawiają się one w wynikach wyszukiwania wraz ze zdjęciem. W ten sposób użytkownik trafia od razu na konkretny kosmetyk, który prawdopodobnie odpowiada jego potrzebom. Dobrze poprowadzona kampania produktowa zapewnia bardzo wysoką konwersję. Podobnie zresztą jak promocja w sieci witryn. W tym przypadku reklamy produktów pojawiają się na rozmaitych stronach internetowych w czasie przeglądania internetu przez użytkownika. Korzyści wynikających z korzystania z Google Ads jest wiele. Jednak w przypadku sklepu z kosmetykami samochodowymi najważniejsze wydają się:

  • Wyróżnienie na tle konkurencji – jak już wspomnieliśmy, konkurencja w branży jest ogromna. Nie jest łatwo się wyróżnić. Jednak Google Ads gwarantuje, że produkty staną się widoczne – przynajmniej przez pewien czas. Oczywiście inne sklepy także korzystają z Google Ads. Jednak opłacenie kampanii gwarantuje, że przynajmniej część produktów, co pewien czas będzie się pojawiać w reklamach, zatem zwiększenie widoczności jest gwarantowane.
  • Personalizacja reklam – dzięki niej z materiałem reklamowym nie trafiamy do przypadkowych osób. To ważne, ponieważ kosmetyki samochodowe to specyficzna grupa produktów, która sporej części użytkowników sieci w ogóle nie interesuje. Zatem reklama skierowana do ogółu to marnotrawstwo środków. W tym przypadku reklamy wyświetlają się osobom, które już wcześniej odwiedziły naszą lub inną stronę z kosmetykami samochodowymi, bądź też wyraziły nimi zainteresowanie przez swoje wyszukiwania.

Google Ads to obowiązkowy element kampanii reklamowej każdego sklepu internetowego. Nieocenioną zaletą tego rozwiązania jest ponoszenie kosztów jedynie za te banery, które zostały kliknięte przez użytkowników. Co więcej, to reklamodawca decyduje, ile środków chce przeznaczyć na kampanię w Google Ads.

Sklep z kosmetykami w social mediach

Chcesz skutecznie sprzedawać w internecie? Musisz zatem być obecny w mediach społecznościowych. W tym obszarze kampani marketingowej najważniejsze kwestie, to:

  • Profile społecznościowe w głównych portalach – stwórz profile w takich portalach, jak: Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok. Regularnie wrzucaj angażujące, ciekawe posty, które będą zachęcały do śledzenia profilu. W ten sposób stale będziesz poszerzał grono obserwujących, z których każdy jest potencjalnym klientem.
  • Kontakt z klientem – poprzez media społecznościowe możesz nawiązać bezpośredni kontakt z klientami. Odpisuj na komentarze i wiadomości. Zbudujesz w ten sposób więź z klientami, co zaowocuje ich lojalnością.
  • Aktywizacja klienta – aby utrzymać uwagę klientów, musisz zachęcić ich do aktywności. Jeżeli zdecydują się na wysiłek w relacji z Twoją marką, stanie się ona dla nich bliższa.
  • Promocje – media społecznościowe to doskonałe miejsce do promowania konkretnych produktów. Wystarczy jeden post, aby zainteresować swoją ofertą nawet tysiące osób. W ten sposób utrzymasz uwagę stałych klientów i pozyskasz nowych, o ile zadbasz o promocję posta.

Poza opisaną powyżej aktywnością, w mediach społecznościowych warto również korzystać z płatnej promocji. Po pierwsze mowa o promowaniu postów, o czym wspomnieliśmy już powyżej. Za opłatą Facebook będzie wyświetlał post nawet tym osobom, które jeszcze nie obserwują Twojego profilu. Atrakcyjna promocja czy dowolna ciekawa treść może przyciągnąć uwagę nowego klienta. Ponadto w Facebook Ads możesz promować swoje produkty poprzez banery z odnośnikami do strony internetowej sklepu. Działa to podobnie jak Google Ads, i tak samo jak w przypadku reklamy w Google, płacisz tylko za banery, które zostały kliknięte.

Ciągłość działań w zakresie pozycjonowania i nie tylko

Wymierne efekty kampanii reklamowej uzyskamy tylko poprzez ciągłość działań. W głównej mierze dotyczy to pozycjonowania. Wywalczenie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania bywa trudne i czasochłonne, jednak jej utrata jest bardzo prosta i zwykle następuje przez zaniedbanie. Działania w ramach link building oraz odświeżanie contentu na stronie firmowej to działania, które należy kontynuować w zasadzie cały czas. Jednak nie tylko w obszarze pozycjonowania ciągłość jest niezbędna. Dotyczy to także wszelkich innych działań marketingowych. Przykładowo, aby nie utracić osób obserwujących profil społecznościowy, nie można robić zbyt długich przerw w zamieszczaniu ciekawych postów.

Kompletna kampania reklamowa sklepu z kosmetykami samochodowymi

W artykule wymieniliśmy najważniejsze działania w zakresie promocji sklepu z kosmetykami samochodowymi. Warto pamiętać, że połączenie różnych kanałów komunikacji i narzędzi promocyjnych zapewnia najlepsze efekty. Zatem istotna jest nie tylko ciągłość działań, ale również ich wszechstronność, a jednocześnie kompatybilność. Wspólny przekaz i koordynacja działań w poszczególnych obszarach to klucz do sukcesu w każdej branży. Decydując się na współpracę z doświadczonymi w tym obszarze fachowcami, zyskujesz pewność, że Twój sklep z kosmetykami samochodowymi w krótkim czasie stanie się rozpoznawalny na rynku, a sprzedaż znacząco wzrośnie.