Zakup samochodu dla większości osób jest dużym wydatkiem. Z tego względu wielu kierowców poszukiwania idealnego auta zaczyna od researchu online. Dopiero, kiedy wybiorą już i znajdą odpowiedni model, umawiają się na jazdę próbną w najbliższym salonie. Zależy Ci na tym, by trafiali wtedy właśnie na Twoją stronę? Dowiedz się, jak prowadzi się kampanię marketingową online takiej działalności – radzimy, jak powinna wyglądać profesjonalna reklama salonu samochodowego w Internecie!

Badanie grupy docelowej i analiza konkurencji

Jakiekolwiek działania marketingowe powinny poprzedzić eksperckie analizy. Niezależnie od tego, czy planuje się dopiero stworzyć stronę swojego salonu samochodowego, czy chce się ją zmodernizować, przydatne będzie wsparcie specjalistów. Z ich pomocą można określić nie tylko, jak ma wyglądać reklama, ale też do kogo w ogóle ma trafić. Dzięki temu można w pełni świadomie zaplanować kolejne etapy promocji, tak by były jak najbardziej skuteczne i opłacalne.

Przy tym trzeba mieć cały czas na względzie to, czym zajmuje się konkurencja. W ten sposób można uczyć się na błędach innych albo odkryć, jakie zabiegi są rzeczywiście efektywne. Nie oznacza to jednak, że naśladownictwo jest dobrym rozwiązaniem – wręcz przeciwnie. Przede wszystkim powinno się postawić na oryginalność, by zaintrygować Klientów.

Działania marketingowe zwiększają rozpoznawalność firmy, ale też powinny pomóc budować jej pozytywny wizerunek. Kiedy uda się już zdobyć uwagę odbiorców, trzeba jeszcze być w stanie zatrzymać ich na dłużej, a następnie przekonać do konwersji. Bardzo ważne jest też, by nie zapominać o osobach, które dokonały już zakupu albo kiedyś poważnie go rozważały.

Nowoczesna strona internetowa – SEO, pozycjonowanie

Absolutną podstawą jest oczywiście strona internetowa salonu samochodowego. Jeśli posiada się już witrynę, trzeba regularnie zbierać dane na temat liczby odwiedzin, ruchu, poziomu konwersji itp., korzystając z takich narzędzi, jak np. Google Analytics. Kiedy zaś planuje się ją dopiero zbudować, warto stworzyć profil klienta oraz przeprowadzić dodatkowe badania. Na ich podstawie można dopiero przygotować merytoryczną, funkcjonalną stronę, która spełni oczekiwania potencjalnych Klientów i skutecznie zachęci ich do zakupu.

Pokrótce omawiamy, na jakie kwestie koniecznie trzeba zwrócić uwagę podczas projektowania lub modyfikowania witryny salonu samochodowego.

Optymalizacja strony

Strona internetowa musi być dobrze wykonana pod względem technicznym. Dzięki temu nie tylko będzie zawsze działać bez zarzutu, ale też spełni wymogi algorytmów Google i będzie wyżej wyświetlana w wynikach wyszukiwarki. Co konkretnie jest ważne? Zagadnienie to jest bardzo rozbudowane, strona m.in. powinna być zgodna standardami W3C, musi się szybko ładować, nie może posiadać błędnych przekierowań (np. 404) ani żadnych innych nieprawidłowości w kodzie, a do tego dobrze, by była responsywna (dostosowana do wyświetlaczy urządzeń mobilnych). W tej kwestii konieczne jest wsparcie programistów, front-end deweloperów, a także specjalistów od SEO i UX.

Istotnym elementem optymalizacji jest też odpowiednie przystosowanie publikowanych treści. Wszelkie opisy na stronie powinny być merytoryczne, unikalne oraz właściwie sformatowane. Należy też z wyczuciem umieścić w nich słowa kluczowe, czyli frazy, które mogą wpisywać w Google osoby szukające salonu samochodowego. Tym tematem zajmują się z kolei specjaliści od pozycjonowania.

Pozycjonowanie lokalne

Salon samochodowy zazwyczaj odwiedzają Klienci mieszkający w pobliżu lub tymczasowo przebywający w okolicy. Z tego względu ogromne znaczenie ma pozycjonowanie lokalne. Co prawda Google podczas wyświetlania wyników bierze pod uwagę lokalizację, ale nie każdy ma stale aktywny GPS. Odpowiednio wykorzystując frazy z marką auta oraz nazwą miasta (ale też np. dzielnicy czy regionu) można łatwiej trafić do osób z najbliższego otoczenia. Nie ma sensu konkurować z salonami z całej Polski i innymi stronami, np. o tematyce motoryzacyjnej – warto skupić się na tej grupie użytkowników, którzy wpiszą w wyszukiwarkę takie hasła, jak np. „salon samochodowy [marka auta] [miasto]” czy „dealer samochodowy [miasto]”.

Poza tym, trzeba też stworzyć wizytówkę Google. Dzięki niej odnośnik do witryny będzie wyświetlał się na małej mapie, która pojawia się nad wynikami SERP. Element graficzny od razu przykuwa uwagę, a do tego przedstawia, gdzie mieści się salon, co dodatkowo może zachęcić potencjalnego Klienta do wejścia na stronę.

Nie można jednak zapomnieć o tym, że przekonanie użytkownika do odwiedzin to dopiero połowa sukcesu. Musi on jeszcze zainteresować się treściami publikowanymi na witrynie i na ich podstawie zdecydować się na konwersję.

Co warto umieścić na stronie?

Strona salonu samochodowego powinna być przejrzysta, merytoryczna i możliwie jak najbardziej informacyjna. Przy tym wszystkie teksty muszą być zwięzłe – nie ma sensu bombardować odwiedzających blokami znaków, ponieważ w większości przypadków szukają bardzo konkretnych danych. Trzeba więc postarać się przekazać je w najbardziej przystępny sposób. Jakie sekcje są najważniejsze?

Opis oferty

To tutaj najprawdopodobniej najpierw zajrzy większość użytkowników. Lista oferowanych usług/produktów może być dostępna w osobnej zakładce lub w rozwijanym menu. Każda opcja powinna być odpowiednio opisana, tak by Klient nie miał żadnych wątpliwości, czy wybrał właściwą kategorię (przy okazji treści te mogą mieć dobry wpływ na pozycjonowanie). Warto też wyszczególnić cennik.

Kontakt

Osoby zdecydowane na konwersję lub chcące uzyskać odpowiedzi na jakieś pytania powinny być w stanie błyskawicznie znaleźć dane kontaktowe, czyli: numer telefonu, adres e-mail oraz dokładną lokalizację salonu (można dodać nawet statyczną lub interaktywną mapkę). Zwykle umieszcza się je w osobnej zakładce, ale dobrze też wstawić je w stopce strony i/lub nad głównym menu. Przydatny jest także przycisk „Zadzwoń teraz”, automatycznie nawiązujący połączenie. Dodatkowo na stronie powinno się uwzględnić formularz kontaktowy, za pomocą którego Klient może szybko wysłać zapytanie. Jeśli ma się taką możliwość, warto też uruchomić czat online z konsultantem.

Zakładka „O nas”

Sekcja ta może i nie jest obowiązkowa, ale ma bardzo dobry wpływ na wizerunek firmy. Opisując krótko historię salonu, a także jej ideę, misję i cel, wzbudza się większe zaufanie u Klienta. W tym miejscu można również w naturalny, nienachalny sposób podkreślić, co wyróżnia dany punkt oraz dlaczego warto skorzystać z jego usług.

Blog

Niezwykle funkcjonalnym dodatkiem do strony jest blog. Content marketing jest szczególnie przydatny przy pozycjonowaniu, a także umacnianiu pozycji eksperta. Na blogu można publikować artykuły z poradami, rankingami itp. Dobrze, by wyjaśniały popularne wątpliwości oraz odpowiadały na często zadawane pytania. Z pomocą płatnych (np. Senuto) czy darmowych narzędzi (np. answerthepublic.com) można zyskać sporo inspiracji, analizując popularne frazy Google. W ten sposób osoba dopiero zastanawiająca się np. nad tym, jaki model auta wybrać, może trafić na stronę salonu i w efekcie zdecydować się na jazdę próbną, a potem zakup.

Jakie narzędzia wykorzystać podczas prowadzenia kampanii reklamowej SEM?

Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty w możliwie jak najkrótszym czasie, warto uwzględnić także tzw. działania off-site. Sama praca nad stroną i jej zawartością nie wystarczy. Zwykle trzeba wdrożyć dodatkowe procedury, które pozwalają zwiększyć widoczność witryny, poprawić rozpoznawalność salonu, a także wzmocnić wizerunek i renomę firmy. Na co powinno się jeszcze zwrócić uwagę i co może okazać się przydatne?

Reklama w Google Ads i AdSense

Na efekty pozycjonowania trzeba czekać przynajmniej kilka miesięcy. Jeśli chce się szybciej zwiększyć ruch na stronie, można zainwestować w reklamy w Google. Pierwszą opcją jest wykupienie miejsca w specjalnej sekcji na początku wyników (wyświetlanych po wpisaniu wybranych fraz). Kampania w Google Ads jest wyjątkowo opłacalna, ponieważ płaci się tylko za kliknięcia. Na ich wartość ma wpływ konkurencyjność fraz – jeśli postawi się na pozycjonowanie lokalne, stawki zaczynają się zaledwie od kilku groszy.

Druga opcja to Google Display Network, czyli AdSense. Obejmuje banery reklamowe, a także spoty wideo, umieszczane np. na filmach publikowanych w serwisie YouTube. W ramach kampanii można ustalić, komu i gdzie mają się wyświetlać. Najlepiej kierować je na m.in.: wybrany obszar (okolice salonu), konkretnych odbiorców (np. mężczyzn w średnim wieku, którzy interesują się motoryzacją albo osoby, które już odwiedziły stronę albo podobne witryny) czy portale tematyczne.

Mailing

W przypadku salonów samochodowych szczególnie skuteczny jest remarketing, czyli działania skierowane do osób, które odwiedziły już stronę. Osoby planujące zakup samochodu zwykle poświęcają sporo czasu na research i krążą po różnych witrynach. Warto zaprosić je do ponownych odwiedzin np. za pośrednictwem wiadomości e-mail (albo reklamy wyświetlającej się na skrzynce Gmail), ponieważ drugie spojrzenie na ofertę jak najbardziej może doprowadzić do konwersji. Kiedy zaś Klient nabył już samochód, warto i tak utrzymywać z nim kontakt. Dobra relacja i związane z nią pozytywne skojarzenia mogą sprawić, że np. poleci salon komuś bliskiemu.

Social media

Do promocji salonu samochodowego można z powodzeniem wykorzystać także media społecznościowe, takie jak np. Facebook. Portal ten jest nadal bardzo popularny w Polsce i wiele osób korzysta z niego, by sprawdzić wiarygodność rozmaitych punktów usługowych czy znaleźć dane kontaktowe (albo zadać pytanie obsłudze za pośrednictwem Messengera). Na profilu należy umieścić wszystkie najważniejsze informacje, ale dobrze jest też regularnie publikować posty. Mogą być to m.in. aktualności, ważne ogłoszenia (np. o przerwie świątecznej czy zmianie godzin otwarcia), prezentacje oferty czy odniesienia do artykułów na blogu.

Prowadząc profil na Facebooku warto skorzystać też z płatnych opcji reklamowych w ramach kampanii Facebook Ads (nie mylić z opcją „promuj post”, która samodzielnie raczej nie da optymalnych efektów). Do tego można raz na jakiś czas umieszczać posty albo komentarze na grupach tematycznych, by zwiększyć rozpoznawalność salonu. Nie powinno się jednak wprost go reklamować – o wiele lepsze rezultaty da merytoryczny udział w dyskusjach, odpowiadanie na pytania, przedstawianie cennych porad itp. W ten sposób można nie tylko wypracować bardzo dobry wizerunek firmy, ale przy okazji skutecznie zdobyć zainteresowanie wielu potencjalnych Klientów.

Gdzie jeszcze się reklamować?

Salon samochodowy można z powodzeniem reklamować jeszcze na wielu zewnętrznych stronach. Jest to doskonały sposób na zdobycie i utrzymanie swoistej renomy, ale też pozyskanie cennych linków zwrotnych. Odsyłacze publikowane na innych witrynach mają ogromne znaczenie dla algorytmów Google i przyczyniają się do lepszego pozycjonowania. Na pewno nie zaszkodzi spróbować nawiązać współpracę ze wspólnikami biznesowymi czy innymi podmiotami z branży, by móc np. publikować na ich stronach artykuły sponsorowane. Co warto jeszcze wykorzystać? Pomocne mogą być m.in.:

  • Fora tematyczne – podobnie jak w przypadku grup na Facebooku, profil studia może komentować i zakładać wątki, by wypowiadać się z pozycji autorytetu. Nie oznacza to oczywiście, że każdego dnia powinno się studiować wszystkie tematy i wpisy. Najlepiej jest uaktywnić się w strategicznych okresach, np. tuż przed wyprzedażą rocznika. To nie tylko świetny sposób na docieranie do potencjalnych Klientów, ale też nawiązywanie cennych relacji biznesowych;
  • Portale branżowe – warto na bieżąco śledzić portale motoryzacyjne, w szczególności lokalne. Pod artykułami, które tematycznie wiążą się z kupnem aut, można zostawiać ciekawe komentarze, które mają szansę zainteresować ewentualnych Klientów. Jeśli ma się taką możliwość, dobrym pomysłem będzie też stworzenie własnego artykułu czy nawet nawiązanie stałej współpracy – salon może występować w roli eksperta, dzieląc się swoimi opiniami czy obserwacjami związanymi np. z aktualną sytuacją na rynku sprzedaży samochodów;
  • Katalogi firm – salon koniecznie powinno się dodać także do kilku internetowych katalogów oraz specjalnych portali, które zbierają dane firm z branży motoryzacyjnej. Wiele osób nadal korzysta z takich „wyszukiwarek”, ponieważ dają one pewność, że widniejące w nich przedsiębiorstwa są godne zaufania.

Podsumowanie

Handel pojazdami stanowi nie lada wyzwanie, ponieważ trzeba być w stanie wyróżnić się spośród dużej konkurencji. Jeśli chce się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, a zarazem skutecznie przekonać ich do zakupu, warto zainwestować w reklamę salonu samochodowego w Internecie. Plan kampanii marketingowej powinien obejmować nie tylko optymalizację i pozycjonowanie witryny, ale też wiele dodatkowych działań. To długotrwały, wieloetapowy proces, który z czasem daje jednak wymierne korzyści. Zespół doświadczonych specjalistów SEO i SEM pozwala zoptymalizować poświęcony czas oraz zainwestowane pieniądze, tak by reklama rzeczywiście dała oczekiwane efekty. Najrozsądniej jest więc od razu powierzyć tę kwestię profesjonalistom.