Handel pojazdami „z drugiej ręki” cieszy się w Polsce dużą popularnością. Zgodnie z raportem AAA Auto w grudniu 2021 roku na rynku pojawiło się ponad 183 tys. ofert dotyczących samochodów używanych. Polacy chętnie kupują, a także sprzedają używane auta – głównie przez Internet. Nie każdy ma czas czy ochotę, by samodzielnie się tym zajmować, dlatego wiele osób korzysta ze wsparcia specjalistów. Chcesz wyróżnić się spośród konkurencji? Podpowiadamy, jak powinna wyglądać skuteczna reklama komisu samochodowego!

Nowoczesna strona internetowa – o co szczególnie trzeba zadbać?

Podstawą promocji komisu samochodowego w Internecie jest oczywiście nowoczesna strona internetowa. Kolejne pokolenia przyzwyczajają się do tego, że za pośrednictwem Sieci można załatwić niemalże wszystkie sprawy. Z tego względu większość osób zainteresowanych kupnem lub sprzedażą auta w pierwszym odruchu sięgnie po telefon lub usiądzie przed komputerem.

Komis samochodowy musi posiadać prostą, funkcjonalną, estetyczną witrynę, na której da się łatwo znaleźć wszystkie najważniejsze informacje. Odpowiednio przystosowana strona będzie też wyżej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania Google, dzięki czemu rosną szanse, że potencjalni Klienci trafią właśnie na nią. Krótko omawiamy najważniejsze kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę podczas tworzenia strony internetowej dla komisu samochodowego.

Optymalizacja – jak dostosować stronę do wymogów Google i oczekiwań Klientów?

Strona internetowa powinna być merytoryczna, ale też przede wszystkim odpowiednio wykonana pod względem technicznym. Oznacza to, że musi być prosta w obsłudze i przejrzysta, a także prawidłowo zoptymalizowana – przystosowana do wymogów algorytmów Google. Kwestia ta jest bardzo rozbudowana i wiąże się m.in. z modernizacją kodu strony czy właściwym formatowaniem publikowanych treści.

Optymalizacją stron internetowych zajmują się specjaliści SEO (ang. search engine optimization), którzy wykonują szczegółowe analizy i na ich podstawie przygotowują konkretny plan działania. W efekcie prowadzą do tego, że strona jest lepiej widoczna w Sieci (częściej pojawia się w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych), a także jest prosta i wygodna w obsłudze – źle skonstruowane witryny potrafią skutecznie zniechęcić użytkowników do dalszego przeglądania.

Responsywność – jak przystosować stronę do urządzeń mobilnych?

Zgodnie z raportem GEMIUS „E-Commerce w Polsce” z 2021 roku coraz więcej użytkowników przegląda Internet na urządzeniach mobilnych (smartfonach, tabletach itp.) – generują ok. 30% ruchu. Najrozsądniej jest więc zadbać o to, by strona dobrze wyświetlała się także na mniejszych ekranach i była odpowiednio dostosowana do potrzeb osób korzystających z komputera stacjonarnego lub laptopa/notebooka.

Witryny automatycznie zmieniające swoje rozmiary oraz układ w zależności od wyświetlacza są nazywane responsywnymi. Zwykle powinny być odpowiednio zaprojektowane i wykonane, ale niektóre gotowe strony da się zmodyfikować, by zawsze dobrze wyglądały oraz były w pełni funkcjonalne.

Opis usług i działalności – co warto opisać?

Podczas tworzenia strony internetowej komisu samochodowego trzeba zadbać w szczególności o sekcje, które przede wszystkim interesują Klientów. Oczywiście, można uzupełnić witrynę o dodatkowe treści, ale te najlepiej publikować osobno (np. na blogu).

Zdecydowanie najważniejsze jest, by przejrzyście, w przystępny sposób opisać oferowane usługi – wiele osób myśli, że komis i skup to zamienna nazwa tego samego typu działalności. W rzeczywistości wcale nie musi tak być, przez co potem dochodzi do nieporozumień. Koniecznie trzeba dokładnie omówić, jak działa firma i jakie usługi świadczy.
Użytkownik odwiedzający stronę musi od razu mieć pewność, że znalazł dobry, profesjonalny komis. Nie zaszkodzi dodać zakładkę „O nas”, w której można umieścić opis kwalifikacji pracowników, krótką historię działalności itp. Takie informacje sprawiają, że od razu wzbudza się większe zaufanie.

Jak najbardziej warto też prowadzić bloga, na którym można omawiać kwestie, które mogą zainteresować potencjalnych Klientów: co ma wpływ na cenę używanego auta, jak przygotować auto do sprzedaży, co warto wiedzieć przed zakupem samochodu z rynku wtórnego itp. Dzięki temu poprawia się wizerunek firmy (stawia się w pozycji eksperta), a przy okazji zwiększa widoczność strony. Algorytmy Google najlepiej oceniają wartościowe, unikalne treści, odpowiednio nasycone dobrze dobranymi słowami kluczowymi i wysoko je rankują w wynikach.

Świetnym pomysłem jest także stworzenie zakładki z FAQ (frequently asked questions = często zadawane pytania), dodanie mapki z lokalizacją komisu, formularza kontaktowego, sekcji z opiniami Klientów, zdjęć itp. Wstawiając dodatkowe materiały trzeba jednak zachować umiar. Taka strona powinna być możliwie jak najbardziej przejrzysta, a natłok informacji może przyczynić się do kłopotów z nawigacją, czy po prostu będzie przytłaczać użytkowników. Najważniejsze, by tak podać podstawowe informacje, aby udało się przekonać potencjalnego Klienta do konwersji.

Dane kontaktowe – co musi się w nich znaleźć?

Klientom trzeba oczywiście możliwie jak najbardziej ułatwić kontakt z komisem. Adres, numer/numery telefonu, adres e-mail, a także godziny pracy powinny znajdować się w widocznym miejscu na stronie. Dobrze jest stworzyć zakładkę „Kontakt”, ale dodatkowo warto umieścić wszystkie dane w stopce witryny i/lub banerze nad głównym menu nawigacyjnym. Numer telefonu powinien do tego być interaktywny, tak by podczas przeglądania strony na urządzeniu mobilnym kliknięcie skutkowało automatycznym rozpoczęciem połączenia.

Pozycjonowanie lokalne – jak zdobyć Klientów z okolicy?

Podczas tworzenia strategii marketingowej dla strony internetowej komisu samochodowego warto skupić się na pozycjonowaniu. Mało kto kojarzy konkretne punkty z okolicy – potencjalni Klienci zazwyczaj wpisują po prostu konkretne hasło w wyszukiwarkę, licząc na to, że szybko znajdą najbliższą placówkę. Ponieważ najwygodniej jest sprzedać/kupić auto w okolicy, większość kierowców szuka komisów położonych blisko ich miejsca zamieszkania. W związku z tym, przy promowaniu witryny trzeba przede wszystkim zadbać o dobrą widoczność lokalną.

Kierowcy chcący sprzedać swój pojazd lub planujący kupić auto z rynku wtórnego najczęściej wpisują w Google takie frazy, jak np.:

  • komis samochodowy [miasto],
  • samochody używane [miasto],
  • skup samochodów [miasto],
  • autokomis [miasto].

Kiedy użytkownik korzysta akurat z urządzenia, na którym ma włączoną funkcję GPS, wyszukiwarka automatycznie wykryje jego lokalizację. Dzięki temu będzie w stanie wskazać mu najbliżej położone komisy. Nie każdy jednak pamięta o aktywowaniu tej funkcji, dlatego w ramach strategii marketingowej najrozsądniej jest uwzględnić tzw. pozycjonowanie lokalne.

Wykorzystywanie podstawowych, ogólnych słów kluczowych (takich jak np. komis samochodowy, autokomis) sprawia, że konkuruje się z punktami z całej Polski, a także z portalami ogłoszeniowymi, serwisami motoryzacyjnymi itp. Najlepiej jest skupić się na danym mieście, ewentualnie dzielnicy, województwie czy regionie.

Dużą rolę przy pozycjonowaniu lokalnym odgrywa także wizytówka Google Moja Firma. Trzeba ją stworzyć oraz odpowiednio zoptymalizować, by komis mógł wyświetlać się w mapkach Google, pojawiających się nad wynikami SERP – zdecydowanie najskuteczniej przykuwają uwagę potencjalnych Klientów.

Reklama w Google Ads – dlaczego warto zainwestować w dodatkową reklamę?

Dobrze wykonana, zoptymalizowana oraz wypozycjonowana witryna może wysoko wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, ale zanim to nastąpi, zwykle musi minąć przynajmniej kilka miesięcy. Jeśli chce się szybciej zauważyć efekty, trzeba zainwestować w dodatkową reklamę w Google Ads.

Dzięki płatnej kampanii strona będzie wyświetlać się na pierwszym miejscu listy po wpisaniu wybranych fraz. Sekcja oznaczona jest jako reklamowa, ale poza tym jest bardzo podobna do organicznych wyników, dlatego wiele osób rzeczywiście klika takie linki. Koszty takiej kampanii wbrew pozorom nie są duże – lokalne frazy nie są raczej zbyt konkurencyjne, przez co stawki za kliknięcie zaczynają się już od kilku groszy. Od niedawna (tj. od 2020 roku) można także wykupić gwarantowane miejsce w wizytówkach Google Moja Firma.

Po uruchomieniu reklam w Google Ads już nawet po miesiącu można zaobserwować wzrost ruchu na stronie oraz zwiększenie współczynnika konwersji. Płaci się tylko za kliknięcia, a od razu można rozszerzyć grono odbiorców i zacząć więcej zarabiać. To dodatkowy wydatek, ale jak najbardziej opłacalny. Kampanię warto prowadzić przynajmniej przez rok.

Reklama w mediach społecznościowych – jak prowadzić profile w social media?

Profile komisu samochodowego na social media realistycznie rzecz biorąc nie będą szczególnie popularne, ale mimo to jak najbardziej warto je założyć. Obowiązkowo powinno się stworzyć profil na Facebooku, bo wiele osób korzysta z tego portalu jak z drugiej wyszukiwarki. Z jego pomocą sporo internautów sprawdza wiarygodność firm i punktów usługowych – nie bez powodu zwykło się mówić: „jeśli nie ma Cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz”. Za pośrednictwem portali społecznościowych można też szybko się skontaktować, np. na Messengerze.

Na social media warto opublikować oczywiście wszystkie najważniejsze informacje i dane kontaktowe. Do tego co jakiś czas można wstawiać posty z wyjątkowo ciekawymi ofertami, odnośnikami do nowych artykułów na blogu czy ogłoszeniami o przerwach świątecznych/urlopowych.

Facebook posiada także funkcję ocen i opinii, co może mieć dobry wpływ na wizerunek firmy. Do tego warto udzielać się na grupach tematycznych albo pod postami stron zajmujących się tematyką motoryzacyjną, by zwiększyć widoczność i rozpoznawalność oraz pozyskać linki prowadzące do strony (mające wpływ na pozycjonowanie).

Płatna kampania Facebook Ads również jest niezwykle przydatna przy promowaniu komisu. W jej ramach można konkretnie ustalić, jaka jest grupa odbiorcza reklamy (np. mężczyźni w średnim wieku, interesujący się motoryzacją), dlatego będzie wyświetlać się użytkownikom, którzy faktycznie mogą akurat szukać takiego punktu.

Link building – jak pozyskać odnośniki prowadzące do strony?

Linki zwrotne są jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na pozycjonowanie. Są to odnośniki z atrybutem dofollow, publikowane na zewnętrznych stronach. Zwykle pozyskuje się je od partnerów biznesowych oraz innych firm z branży. Warto nawiązać współpracę np. z okolicznym mechanikiem. Dzięki temu poprawia się widoczność strony w wyszukiwarce, a do tego zwiększa się jej wiarygodność. Klienci będą czuć, że wybierają sprawdzony, zaufany punkt.

Portale branżowe, fora tematyczne, serwisy ogłoszeniowe – gdzie promować swoją stronę?

Jeśli tylko ma się taką możliwość, warto dodatkowo promować swoją działalność za pomocą innych platform, najlepiej z branży motoryzacyjnej. Bardzo dobre efekty daje np. udzielanie się na lokalnych forach tematycznych – wystarczy założyć konto komisu i umieszczać odpowiedzi w odpowiednich wątkach, np. dotyczących sprzedaży/kupna używanych aut. Rozsądniej jest jednak zrezygnować z nachalnej promocji. Lepsze efekty da profesjonalne podejście i autentyczna wola pomocy. W ten sposób można pracować na dobry wizerunek, zwiększyć rozpoznawalność oraz zapisać się w pamięci osób, które mogą w przyszłości stać się Klientami.

Jak najbardziej warto dodać też swój komis do katalogu firm, na takich serwisach jak np. autocentrum.pl. Pomocne mogą być również serwisy sprzedaży lokalnej, np. Otomoto, Gumtree czy OLX.

Podsumowanie

Inwestując w rozsądną kampanię marketingową można w stosunkowo krótkim czasie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zdobywając wielu nowych Klientów. Dzięki niej da się wyróżnić spośród konkurencji, zyskać renomę oraz zmaksymalizować zyski. Właściciele punktów zajmujących się handlem używanymi pojazdami powinni dokładać wszelkich starań, by dało się łatwo ich znaleźć nie tylko w terenie, ale też w Internecie. Reklama komisu samochodowego musi być odpowiednio dostosowana i rozplanowana, tak by mogła przynieść możliwie jak najlepsze efekty. Tworzenie oraz prowadzenie kampanii to trudny proces, dlatego warto powierzyć go profesjonalistom, by w optymalny, opłacalny sposób wykorzystać swoje zaangażowanie oraz środki finansowe.